PokémonGo på sommarlovet!

Det är högsommar, söndag mitt i juli och jag kan inte annat än le.
Jag scrollar mig igenom mitt facebook- och twitterflöde som till en klart övervägande del består av skolmänniskor, och många, väldigt många, av mina skolbekanta ägnar sig just nu åt att testa sommarens digitala kioskvältare; PokémonGo. Jag har också provat, även om det där jag bor är mer skog än Pokemons…

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEzMTc2MzY7czoxOiJ3IjtpOjYzMjtzOjE6ImgiO2k6OTk5OTtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImQ1OTI4Mzc5ODYwMWJkZjdkMWNhY2NiZDY1YTYxNzU5NTdjODU4MjgiO30=Och jag kan inte annat än le.
Vi kan ha, och kommer att ha (!) massor av åsikter om PokémonGo, som ju enkelt uttryckt går ut på att du letar upp och fångar små fantasifigurer som dyker upp i din smarttelefon på faktiska geografiska platser i din närhet.
Människor som döva och blinda för allt annat än sin smartphone likt zombies kliver rakt ut i trafiken, klampar in i trädgårdar och jagar fantasifigurer i köpcentrum och parker.
Barn och ungdomar som förlorar sig i en virtuell värld där de inte tränar sin förmåga till samspel och empati på andra, livs levande, människor. Tramsiga spel som någon redan multimiljonär tjänar ännu mer pengar på..
Eller barn, unga, vuxna av alla sorter som leker intensivt och glädjefyllt och dessutom får massor av frisk luft och motion.

Men det som får mig att le är det faktum att alldeles oavsett vad du tycker om PokémonGo i synnerhet eller digitalt spelande i allmänhet, och alldeles oavsett vad du har för åsikter om barn och mobiler, om uppfostran, regler och det extremt förlegade ordet ”skärmtid”, så kommer ditt barn i augusti när skolan startar mötas av lärare, fritidspedagoger och skolledare som inte bara har en ogrundad åsikt om (eller inte en aning om), utan faktiskt VET vad ditt barn högst sannolikt har provat eller åtminstone hört talas om nu i sommar.

Ditt barn kommer att mötas av pedagoger och lärare som vill hänga med (eller som av stort eget intresse skaffar sig kunskapen) för att de vet att de kommer att ha oändligt mycket bättre möjligheter att möta sina elever, dina barn, där de är.
All form av lärande går lättare om det finns en tillitsfull relation mellan den som ska lära in och den som ska lära ut, eller; mellan dem som möts i ett gemensamt lärande och utforskande av ett ämne eller område.
Lärande blir också mer relevant när det kopplas till den verklighet den som ska lära sig befinner sig i.
Och självklart är inte den där tillitsfulla relationen eller autenticiteten i lärandet beroende av PokémonGo, det fattar vi ju allihop, men den blir garanterat inte sämre av det…!

Ditt barn kommer, när skolan startar, förhoppningsvis att mötas av en pedagog eller lärare som inte ogrundat avfärdar hans eller hennes sommarlovsupplevelser av en ny världsomfattande spelupplevelse med en axelryckning, eller i värsta fall ett ”usch!” utan som kan säga ”jag vet, jag har också provat!” Och som kanske till och med kan tillföra lärande dimensioner i anknytning till spelet – ditt barns vardag och verklighet – som ditt barn aldrig hade kommit i kontakt med annars!
För det är det lärare gör!

Jag är rektor. Jag kommer aldrig att bli en gamer. Jag fastnar lika lite för PokémonGo som för andra typer av digitala spel, men jag har provat! Jag har tagit del av den värld som är vardag för mina egna tonåringar och för många av mina elever. Jag kommer också att kunna möta ett
-hej rektorn, vet du att jag har levlat…?!
med ett
-ja, jag vet, jag har också provat!

Jag vet inte i hur stor utsträckning PokémonGo kan bli ett stimulerande verktyg för lärande i skolan. Spontant tänker jag att kartkunskap, geografi, spatial uppfattning (rumsuppfattning) och samhällskunskap är ämnesområden som kan ha nytta av spelet. Och naturligtvis, som alltid, frågor om källkritik, nätetik och samarbete. Vad jag vet är att i olika grupper i sociala medier diskuterar lärare och pedagoger just detta; vrider och vänder på mål och metoder och delar generöst med varandra.
Mitt i högsommaren.
Det får mig att le.
För det är så lärare gör.
Det gör mig stolt över mitt yrkesval och stolt över hela lärarkollektivet.
Dessutom vet jag att väldigt många av dem har väldigt kul i sin verklighetsvirtuella sommarlovsjakt på Pokémons!

 

(*Bilden är lånad från http://www.fz.se)

 

One thought on “PokémonGo på sommarlovet!

Kommentera

