Krisinspektionen

Med anledning av den exceptionella och mycket pressade situation som skolväsendet just nu befinner sig i till följd av Covid19-epidemin, har Skolinspektionen i samråd med andra berörda myndigheter, exempelvis Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten beslutat att:

-Ställa in samtliga inspektioner och helt avstå från att belasta skolor med samtal, intervjuer och granskningar under resten av vårterminen. (Med undantag för akuta fall av rena lagbrott med allvarliga konsekvenser för enskilda).

-Avlasta lärare, skolledare och skolchefer genom att informera oroliga vårdnadshavare om den rådande pandemin och de konsekvenser och försämringar som därmed med viss logik uppstår också inom skolväsendet.

-Använda inspektionens juridiska och pedagogiska kompetens för kvalitetsgranska den flod av digitala läromedel och –verktyg som nu erbjuds skolorna gratis från förlag och författare. Så att det, när krisen är över, finns en tillförlitlig och samlad bedömning för skolor och huvudmän att ta stöd av i sina beslut om eventuella inköp.

-Samordna sina internationella kontakter för att följa vilka konsekvenser olika länders sätt att hantera Coronakrisen får, kortsiktigt och långsiktigt, i syfte att ha ytterligare relevanta beslutsunderlag för myndigheter och skolhuvudmän att luta sig mot i ett framtida liknande scenario. Perspektiv som extra noga ska belysas är konsekvenser för elever i behov av särskilt stöd vid totala skolstängningar samt lärares och skolledares förutsättningar att leva upp till lagar och förordningar i ett läge av nationell kris.  

-Sätta fokus på att dokumentera hur skolor och huvudmän hanterar krisen, utan att belasta enskilda skolor/skolledare/lärare med intervjuer och granskningar just nu. Samla in öppet material, dokumentera kommunikation et c, för att sedan, när krisen är över, kunna ge samtliga skolhuvudmän ett överskådligt och användbart stöd av typen ”När krisen kommer…. nästa gång”.  

-Föra samtal med berörda myndigheter om hur en snällhetsklausul eller en coronakvot kan utformas för framför allt avgångselever i grund- och gymnasieskola, så att det inte blir eleverna som personligen får betala för krisen i form av begränsade möjligheter att ta sig vidare i skolsystemet och följa sina drömmar.”

..sa Skolinspektionen inte.
Tyvärr.

Foto: smältande ishjärta. Fotograf: Ingela Netz, mars 2020

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s