Vem ska GRETA vara?

På min skola kallar vi vårt värdegrundsarbete för GRETA. Det är helt enkelt en ihopskrivning av förstabokstäverna i de ord som är våra ledord; Glädje, Respekt, Empati, Trygghet, Ansvar.
Ord, och speciellt värdeord, har ju en tendens att bli bara… ord, så på olika sätt jobbar vi med att fylla de där orden med aktiv tanke och praktisk handling i vår skolvardag.
För att värderingar är något man gör, inte något man har.
Och för att det alltid börjar med oss.

Ett sätt är att vi tänker oss GRETA som en fiktiv elev på vår skola. Vem vill vi att GRETA ska vara när hen går vidare i sin skolgång och i sitt (så småningom) vuxenblivande? Vem vill GRETA själv vara? Vilka kunskaper, förmågor, erfarenheter, insikter behöver GRETA ha med sig?
Svaren hittar vi i läroplansmålen och kunskapskraven. Och de är förstås inte i singularis. Det finns många svar på frågan, och vi kan ju göra det enkelt för oss och säga att hen naturligtvis måste kunna allt. Men utan att förminska eller göra avkall på att alla målen ska med har vi valt att fokusera på några i våra ögon helt centrala kunskaper, förmågor och kompetenser. Där finns till exempel kunskaper och strategier för kommunikation (läsa, skriva, tala). Där finns också tillit till sin egen förmåga (att lära, att bidra, att samarbeta, att uttrycka åsikter o sv). Sen räknar vi baklänges. Om detta är de kunskaper och förmågor GRETA behöver, hur och om vad behöver vi då organisera oss, lära oss, undervisa? 

Men den viktigaste frågan vi måste ställa oss, och vara beredda att svara sanningsenligt på, är ändå ”vill vi verkligen att GRETA ska bli detta?”

Är vi, som skola och samhälle, beredda på alla de GRETOR som, med sina kunskaper, sin (begränsade) erfarenhet och all sin passion, kanske faktiskt kommer att ifrågasätta och kritisera våra beslut? Ifrågasätta våra lösningar och vårt sätt att hantera lokala och globala utmaningar? Som tar plats, kräver svar och rubbar våra cirklar?
Eller tycker vi lite till mans och kvinns att det är mycket bekvämare med GRETOR som bara rättar in sig i ledet, följer strömmen och tyst sväljer våra vuxna sanningar?

Hur vi svarar på den frågan är helt avgörande för hur vi möter våra sju- och sextonåringar i skolan. Idag och imorgon.
Att utbilda GRETOR kräver kunskap, professionalitet, flexibilitet och samarbete. Och det kräver mod.
Mod att lyssna.
Mod att lite grann släppa taget om förgivettagna sanningar och förklaringsmodeller.
Och mod att ibland låta en ny generation gå före och visa vägen.

Foto: Vigelandsparken, Oslo. Fotograf Ingela Netz
Annonser

En tanke på “Vem ska GRETA vara?

  1. Det där är bra!
    Hos oss utgår vi från Edit som börjar 6års under hösten- vad ska hon ha möjlighet att få med sig från vår skola för att klara att bygga vidare ett hållbart liv fram till dess hennes 6åring börjar skolan runt 2045 – perspektiv är alltid bra och nödvändigt när vi utgår från de barn som på riktigt finns i skolan. Ni har Greta som ju är en fin genomtänkt bokstavskombination av fungerande organisation. Så klokt och rätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s