Äventyret The spiral of inquiry

Det här med konferenser, workshops och fortbildning för skolpersonal är knepigt.
Vad behövs egentligen för att en- eller tvådagarskonferensen ska ge något mer än bekräftelse, inspiration eller provokation för stunden? Hur många gånger har vi inte gått hem och tänkt att vi minsann ska göra men sen aldrig riktigt gjort?
En helt avgörande faktor är faktiskt att det inte bara blir en en- eller tvådagarsgrej, oavsett form och innehåll.

Hela poängen med fortbildning är ju att den ska generera ny, breddad eller fördjupad kunskap, som i sin tur ger positiva effekter på kärnuppdraget; våra elevers lärande. Det i sin tur kräver inte bara inspiration till förändring utan tid att reflektera över var man befinner sig kunskapsmässigt just nu, vad av sin förståelse man behöver revidera och insikt om vikten av att samla mod för att faktiskt inte bara prata om annorlunda, utan göra annorlunda. Och troligtvis tid för att prioritera om och ta bort saker och aktiviteter som är i vägen för det nya eller annorlunda.
Det finns också en aspekt av ”copy and paste” som kan göra att de mest inspirerande metoderna och arbetssätten (ni vet när man går hem helt uppfylld från en bra föreläsning eller workshop och vill göra precis likadant NU) faller fullkomligt platt efter några tafatta försök på hemmaplan.  För att min hemmaplan inte är en kopia av föreläsarens.

”Inquiry is not an initiative. Inquiry is what great teams of educators do.”

Det finns ingen quickfix för skolutveckling. Det finns inte bara ett rätt eller enkelt svar på vad lärare och pedagoger ska göra i en given situation. Av den enkla anledningen att alla situationer som uppstår i skolan är unika. De kan se lika ut på ytan, men de uppstår i olika kontexter, med olika elever, med olika lärare, i olika lärmiljöer, vid olika tid på dagen, med olika förutsättningar och ramar och möjligheter. Därför måste också svaren på vägen till utveckling sökas mitt i den unika kontexten och av dem som befinner sig just där, just nu.

Så varför är jag eld och lågor efter att ha varit på (ännu) en heldagskonferens?

Därför att det Judy Halbert och Linda Kaser ger till lärare, rektorer, skolchefer och -politiker i Hudiksvall (med omnejd) är en passning full av tillit och energi.
En ödmjuk men tydligt tonsäker passning med uppmaningen att de, tillsammans och utan de begränsningar titlar och positioner normalt skapar, ska ge sig in i ett nyfiket och på djupet ärligt utforskande av sin egen praktik. Den som utspelar sig i samspelet med eleverna. Där lärandet sker. Det är därmed också en underförstådd uppmaning till alla ”ovanför” lärarna i vårt hierarkiska skolsystem att släppa på kontrollen. Att låta lärarna, de som faktiskt är där mitt i lärandet, samla information, välja fokus, reflektera över sin egen påverkan, fråga eleverna, undersöka nya sätt att arbeta, pröva dem och utvärdera vad som hände.
Inte alla samtidigt och definitivt inte alla samma sak.
Små, eftertänksamma virvlar av utforskande som likt ringar på vattnet sprider sig, ger nya ringar och så småningom skapar en rörelse som faktiskt förändrar på djupet.

För det ger Judy Halbert och Linda Kaser också: En bergfast vetenskaplig grund. Djupt och brett utforskad i nära samverkan med till exempel Carol Dweck och Helen Timperly under flera årtionden.
Det viftar man inte bort.
Det lutar man sig mot och känner en djup och varm bekräftelse över att de där till synes små sakerna som handlar om hur vi pratar till och om våra elever, hur vi genuint tror på deras möjligheter och hur vi tar hjälp av dem och deras upplevelser av undervisningen för att se oss själva i nytt ljus, inte är varken små eller betydelselösa. De är helt avgörande för resten, och när vi på alla nivåer i skolsystemet intar det förhållningssättet kan faktiskt fantastiska saker hända.

Så heldagskonferensen är en början. Små vivlar av utforskande är fortsättningen. En vågrörelse i klassrum och lärararbetsrum, i nätverkande på nätet och IRL, är den lockande följden.
Äventyret spiral of inquiry har precis börjat!  

För mer information om Spiral of inquiry: https://www.noii.ca/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s