Tjejgrejer är sämre än killgrejer. Fortfarande.

För fyra år sedan ilsknade jag till när jag upptäckte att domararvoden för innebandymatcher runt om i landet var olika för killar och tjejer.
Samma ålder, samma division, samma matchtid, samma regler.
Men konsekvent bättre betalt för den som dömer spelare med snopp.
Och följaktligen lika konsekvent sämre betalt för den som dömer spelare med snippa.

Jag bloggade ilsket, media reagerade och SVT debatt tog kontakt, men lyckades inte hitta någon som ville debattera mot mig i frågan. Märkligt, eftersom någon ju tagit beslut om de här arvodesnivåerna. Fast kanske ändå inte, för vem ställer sig i TV och argumenterar för att det ska vara skillnad? I ett idrottsförbund som säger så här på sin hemsida: -Vi jobbar aktivt med frågan om jämställdhet. Vi strävar mot att det ska genomsyra all vår verksamhet.
Det jag reagerade på för 4 år sedan måste ju alltså vara ändrat nu. Enkelt.
Fast tydligen inte.

 Se här:

I Västernorrland är det 50 kr mer värt att döma en division 2-match (3×20 effektiv tid) än att döma en division 2-match (3×20 min effektiv tid). Om spelarna har snopp.
Där är det även 30 kr mer värt att döma en ungdomsmatch för 13-14-åringar (3×15 min) än vad det är att döma en ungdomsmatch för 13-14-åringar (3×15 min). Om spelarna har snopp.

I Västmanland är det hela 150 kr mer värt att döma en match i juniorallsvenskan än att döma en match i juniorallsvenskan. Om spelarna har snopp.

Detsamma gäller för övrigt i Sörmland.

I Stockholm är det 160 kr mer värt att döma en match i division 3 (3×20 min) än vad det är att döma en match i division 3 (3×20 min). Om spelarna har snopp.

I Östergötland tjänar du 100 kr mer om du dömer en division 2-match (3×20 effektiv tid) än om du dömer en division 2-match (3×20 effektiv tid). Om spelarna har snopp.
Och är det juniorer du dömer är det 50 kr mer värt att välja matchen där spelarna har snopp.

Behöver jag fortsätta?
Behöver jag förklara hur ursinnig jag blir?
Behöver jag berätta hur många hånfulla kommentarer jag fick från män och pojkar i alla åldrar sist jag skrev om det här?
Hur många gånger jag blev idiotförklarad för att jag ifrågasatte tingens ordning.
För att jag pekade på en institutionaliserad nedvärdering av flickors, tjejers, kvinnors idrottande – som dessutom är sjukt enkel att åtgärda!
Höj arvodena i matcher för spelare med snippa, till samma nivå som i matcher för spelare med snopp, för bövelen. Så. Klart!

För hur kan man sitta på styrelsemöten i diverse innebandyförbund över hela Sverige och klubba domararvoden som svart på vitt berättar att tjejegrejer är sämre än killgrejer?
Hur kan man göra det och samtidigt hävda att man strävar efter att jämställdhet ska genomsyra hela verksamheten?
Hur kan man?

Det är så dumt att matchklockorna går baklänges.

Foton:
1: Citatet är hämtat från Svenska innebandyförbundets hemsida, http://www.svibf.se
2: Ella, 16, tränar teknik inför match i juniorallsvenskan. Foto: Moa Joonas.
Kommentera

