Guilt by association?

Media: Friskolejätten delar inte ut någon vinst
Folk: Det är bara ett PR-knep

Skolinspektionen: Friskolor har väldigt bra kvalitetsuppföljning
Folk: De väljer ju elever

Friskolerektor: Jag har bra förutsättningar att ge mina medarbetare och elever det de har rätt till
Folk: Men ni suger ut personalen

Föräldrar: Vi är enormt nöjda med vår förskola och skola
Folk: Ni fattar inte att ni blir lurade

Lärargalan: Vi hyllar skickliga lärare!
Folk: Det är många från friskolor, man kan ju undra varför…

Det är så här det känns. I den allt intensivare (året fram till valet kommer att bli stormigt, var så säkra) debatten om välfärden är skolan ofta det först valda exemplet, och tonläget är tyvärr ungefär det som illustreras här ovan.
Det är en diskussionshärskarteknik som, oavsett ingång, alltid har en oåtkomlig vinnare och en subtilt misstänkliggjord förlorare. Nyanslöst och, faktiskt, respektlöst.
Det gör mig rasande.

Diskutera gärna formerna för valfrihet och välfärdsföretagande!
Diskutera och debattera gärna hur våra gemensamma resurser används – både i privat och offentlig verksamhet!
Driv gärna starka ideologiska åsikter!
Förändra gärna det fria skolvalet så att dess systemeffekter inte är segregerande!
Ifrågasätt gärna kvalitet och etik hos ledare – i både offentlig och privat verksamhet!
Granska gärna rektorers och lärares arbete utifrån styrdokumenten!
Men sluta att misstänkliggöra dem som valt en fristående skolhuvudman som arbetsgivare!
Bara sluta.

-Tror ni på allvar att jag skulle fortsätta att, med glädje, gå till jobbet som rektor och förskolechef  i en fristående skola om min skolhuvudman inte gav mig rätt förutsättningar att lyckas i mitt uppdrag?

-Tror ni på allvar att förskollärarna, fritidspedagogerna och lärarna i min verksamhet skulle stanna om de var tveksamma till min, eller huvudmannens, moral?

-Tror ni på allvar att de, eller jag, skulle stanna om vi på något enda vis förväntades ha ett annat huvudfokus än det som är vårt nationella uppdrag; barns och elevers lärande och utveckling?

Så jag säger det igen; diskutera och debattera och tyck mer än gärna om system, politik och välfärd, men sluta, SLUTA, att insinuera att den som jobbar inom en fristående verksamhet inte skulle drivas av samma starka vilja att göra gott för människor som den som har en kommunal arbetsgivare! Eller att den som jobbar inom en fristående verksamhet på något märkligt sätt skulle glida på en räkmacka till en utvecklad skicklighet och kompetens.

Och bara för att vara övertydlig: nej, min arbetsgivare har inte bett mig att skriva den är texten.
Jag går inte i någons ledband. Jag kan tänka själv.

 

 

 

Kommentera

