(Digitaliserings)vargen kommer!

Skola och digitalisering.
Nu går debattvågorna höga igen, och det är inte utan att man drabbas av en lätt trötthet.
”Släng ut alla datorer ur klassrummen” är precis lika dumt som ”släng ut alla lärare som inte sänt live på Facebook” !
Varför gör vi så här? Varför låtsas kompetenta, intelligenta människor att de inte kan hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt?
Jag vet, det krävs provokation för att väcka reaktion. Ibland måste man släppa in en varg i fårhagen för att få bonden att bygga säkrare staket, om ni ursäktar en fånig liknelse. Och ibland vill man vara den där vargen – för att sätta lite fart på fårskocken. Men det enda vi (om vi=vi som arbetar med, för och i svensk skola) åstadkommer är skottskador i våra egna fötter!

-Gör läraryrket attraktivt! Ropar vi.
-Släng ut alla datorer från skolan! Ropar en av våra mer namnkunniga representanter i debatten.
-Det saknas tusentals lärare i svensk skola! Hojtar vi med emfas i alla situationer där lärares roll, kompetens och förutsättningar diskuteras.
-Släng ut alla lärare som inte fattat grejen med digitalisering! Kastar en annan namnkunnig debattör ur sig.

Ni hör ju. Våra professionella fötter borde ägna sig åt att stadigt vandra fram på tydligt skyltade och vetenskapligt prövade stigar, och samtidigt nyfiket trampa helt nya vägar i obanad terräng.
De fötterna pepprar vi istället själva obrukbara i en entonig kulsprutesymfoni.
Att stänga ute digitala verktyg och digital kompetens ur skolan är som att försöka mota vinden med en spade. Det finns alltså inget antingen eller här. Inget varför. Den frågan är redan besvarad. Skolan ska vara en del av samhället, relevant i sin samtid och relevant för den uppväxande generationens framtid.
Så låt oss lägga vår energi på att prata hur. Och vad. Och när.
Det är ju här vi är proffs! Det är för att ha vettiga svar på de frågorna som vi har högskoleutbildning och beprövad erfarenhet. Det är för att göra vettiga val utifrån dessa frågor som kontext, situation och mål måste vara en del av vårt beslutsunderlag. Inte ”jag tycker” eller ”jag vill inte”.

Hörrni. vi klarar både och!
Vi klarar att hålla två, eller fler, tankar i huvudet samtidigt. Vi klarar att förstå att vi behöver vara relevanta, vetenskapliga och nyskapande. Inte bara till innehåll utan också till form.
Vi klarar att förstå att lärarbrist är en mycket konkret verklighet, liksom behovet av att verksamma lärare har rätt kompetens och rätt stöd för att tillsammans åstadkomma en relevant, vetenskaplig och nyskapande skola.
Vi klarar att förstå att digitalisering är ett sätt att hantera det faktum att inte alla elever, i alla givna situationer, kommer att kunna ha en behörig lärare fysiskt närvarande i rummet. Till exempel.
Vi klarar att förstå att det i sin tur kräver några som ger sig ut i den där obanade terrängen och ritar nya kartor – som faktiskt stämmer med en nutida verklighet.
Vi skulle faktiskt också klara av att i den offentliga debatten vara de som tar ansvar för att peka på skolans komplexitet. Vara lite mer både-och. Ta ansvar för helheten, våga erkänna att det ibland är svårt och att skalan har en hel massa gråtoner och nyanser som måste användas när vi målar bilden av skola och digitalisering.

För det finns mer akuta saker i skolans uppdrag som inte ska relativiseras.
Det finns inget antingen-eller i skolans demokratiska fostransuppdrag.
Det finns inget aningen-eller i skolans kunskapsuppdrag.
De är inte förhandlingsbara, och jag tror att vi alla är helt överens om vilka scenarier vi kan måla upp om vi skulle börja förhandla och relativisera dem.

Sociala medier är fantastiska ur väldigt många perspektiv, men nyanserade samtal och diskussioner är inte dess bästa gren, om man säger så. Lösryckta citat, längtan efter bekräftelse och direkt klickbelöning lockar oss att vilja vara den där vargen varenda gång vi har något att säga.
Det är synd. Jag är övertygad om att vi är klokare än så.

 

Annonser

2 thoughts on “(Digitaliserings)vargen kommer!

  1. Reblogga detta på piggatorpblog och kommenterade:
    Digitalisering och skolans utveckling måste gå hand i hand.
    Beprövade undervisningsmetoder behöver kombineras med nya rön för att komma vidare mot en bättre undervisning.
    Det viktiga i utvecklingsarbetet är dock att det sker med perspektivet att förbättra. Förbättra förutsättningarna för elever att lära sig, förbättra situationen i klassrummet, förbättra möjligheterna för lärare att förmedla kunskap, förbättra elevers möjlighet att lära in.Jzg får känslan i diskussionen att medlen för att nå dessa övergripande mål har blivit mål i sig själva, därav den delvis hätska enfrågedebatten kring skolutveckling.
    Allt utvecklingsarbete handlar ju om att våga pröva nya saker, nya metoder, nya synsätt. Normalt sker denna utveckling stegvis och om det skulle visa sig att en förändring inte är bra så kan man gå tillbaka till det som fungerade för att sedan pröva något annat angreppssätt.
    Varför ska det vara så komplicerat att tillämpa traditionellt perspektiv på förbättringsarbete steg för steg med kontinuerlig utvärdering i skolan?

  2. Tack för din text. Och tro’t eller ej, men jag håller helt med dig. Att jag ropade som jag ropade är just för att så mycket tid går till spillo när det ska diskuteras OM istället för precis det du säger; ”Så låt oss lägga vår energi på att prata hur. Och vad. Och när.”

    Vi har förmodligen kämpat med det här ganska länge. Och i den intervju som Voister gjorde med mig berättar jag just att det var en sista droppe som fick min bägare att rinna över. Jag menar att vi kommer till en punkt där det fåtal som inte vill diskutera hur, vad och när faktiskt blir destruktiva distraktioner – som vi måste våga göra något åt.

    Thanks all. Ledsen, så ledsen om det uppfattats på något annat sätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s