Den blomstertid nu kommer

Lagom mellan hägg och syren kommer de tvärsäkra sanningarna och upprörda versalskriken om att eleverna inte längre får sjunga nationalsången i skolan* (”i det här j-a PK-landet”) och det lika tröttsamma tjafset om kyrka eller inte på skolavslutningen.

Jag var med på en musiklektion i en femteklass idag.
En ”svar-på-tal-lektion” av rang.
Ganska ofta jobbar vi så i skolan – vi gör fantastiska saker men berättar inte alltid om dem med versaler på bästa facebooksändningstid. Ganska ofta beror det på att vi har blivit lite trötta av tjafsandet. Eftersom vi vet att det genererar mängder av negativa strömmar som liksom smittar in i skolan. Och eftersom vi vet att de bergsäkra versalsanningarna inte har minsta likhet med vad som faktiskt sker, och inte sker, i våra klassrum och på våra skolgårdar.

Eleverna skulle öva avslutningssånger.
På mindre än femton minuter pulvriserades tjafsdebatten i en lektion som jag önskar att varenda besserwisser hade fått bevittna.
Först: Nationalsången.
Den är inte alls självklar överallt på skolavslutningen, men på min skola är det tradition att den ska vara med.
-Du tronar på minnen, reciterar musikläraren, och klassen säger efter.
-Vad betyder ”fornstora”? Frågar läraren och en skog av händer är i luften. Eleverna har läst om stormaktstiden i SO, så de vet vilken världsbild (och självbild) Dybecks text bygger på. De är elva år, eleverna. Sa jag det?
Jag skulle kunna ha varit på en lektion i svenska, historia eller samhällskunskap. Nu är jag är på en musiklektion, men det är fullkomligt självklart för (musik)läraren att eleverna inte bara ska sjunga tonerna rätt. De ska fatta vad de sjunger också. Vartenda ord. Och inte nog med det; de ska förstå varför orden en gång skrevs. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Helhet, begriplighet och sammanhang.
Det är så lärare jobbar.

Skolavslutningssången med stort S: Den blomstertid nu kommer.
-Varför sjunger vi om Gud på skolavslutningen, fast vi har en skola som ska vara fri från konfessionella inslag? Frågar läraren.
Elvaåringarna vet. Kyrka och skola hängde ihop förr, när sången skrevs. Alla var mer eller mindre tvungna att både tro och sjunga psalmer. Nu har det istället blivit en viktig tradition. Vi vill behålla vackra melodier som väcker känslor, och det kan vi göra samtidigt som vi är stolta över att människor idag får tycka och tro som de vill – om de vill.
-Så ge mig några andra ord, några synonymer, för ”fager” eller ”fägring”? Många händer och många förslag; fin, vacker, snygg, skön.
-Upp och stå! Sista raden i sången som ett tåg som bromsar in vid en perrong, inga tvärnitar!
Eleverna tar i från tårna. Läraren ler. Jag har gåshud.
Det är så lärare jobbar.

På skolavslutningen på vår skola sjunger eleverna både nationalsång och en psalm om Gud. På en blomstersmyckad skolgård. Med flaggan i topp. De vet varför, de förstår orden de sjunger och de bär på allra bästa sätt gamla traditioner vidare samtidigt som de blandar friskt och skapar nya.
Det är så vi jobbar i skolan.
Oroa dig inte. Vi har koll.
Det är nämligen så lärare jobbar.

 

* För dig som hetsar upp dig över just nationalsången vill jag bara påminna om att den enda anledningen till att elever inte sjunger nationalsången i skolan på nationaldagen är att det är en helgdag. Röd dag. Skolan stängd. Så bara lägg ner, okej?
Foto: Ingela Netz
Annonser

6 thoughts on “Den blomstertid nu kommer

  1. Vad bra!! Änltigen!! Det skulle behövas många sådana debattinlägg, människor som vågar stå emot den rådande PK-ideologin/idiotin och alla dumheter och felaktigheter den medför. Det är kanske så att det krävs lärare/rektorer/utbildare som ryter ifrån ordentligt. Kompetenta och kunniga människor som vet vad de gör och också tar ansvar för kommande generationer.

  2. Bort med ”Rosa elefanter” och besserwisserfasoner som ofta bara går ut på att ifrågasätta för saken skull. Vilket härligt exempel på en bra pedagog och så skönt att du konstaterar – det är så vi lärare arbetar! Det är sådana lärare och skolledare vi behöver!
    Tack!

  3. Så ni påstår, att det aldrig har hänt att man har förbjudit att sjunga nationalsången på någon skolavslutning i hela landet?
    Mest nyfiken bara.

    • Hej!
      Jag är nog inte rätt person att svara på den frågan, eftersom jag inte är expert på hur svensk skollagstiftning sett ut genom tiderna, men jag är tämligen säker på att det aldrig någonsin funnits ett förbud i lag för att sjunga nationalsången. Vad jag vet är att det definitivt inte finns någon skrivning i nuvarande skollag och läroplan som skulle förbjuda att nationalsången sjungs i skolan – tvärtom är det ju inskrivet i kursplanen för musikämnet att eleverna ska ”analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang”, vilket var precis vad min musiklärare jobbade med på lektionen jag beskriver. Som rektor har man ett stort friutrymme att tillsammans med sina medarbetare styra innehållet i undervisningen, och naturligtvis också i skolans högtider, som t ex avslutningen. Det finns lika många varianter som det finns skolor – och så måste det vara: lokala traditioner, praktiska förutsättningar och skolans kultur och prioriteringar ligger till grund för hur man lägger upp sina högtider – vilka sånger som sjungs/spelas o s v.

  4. Skriftliga förbud är tydligen inte nödvändiga eftersom lärarna har rätt till sin egen tolkning av verkligheten. Att du och din skola anser att flaggan och nationalsången är viktig är helt enkelt strålande. Min dotter gick i Adolf Fredriks musikskolan på sjuttiotalet. När hon var nitton upptäckte jag av en händelse att hon aldrig hade fått lära sig texten till den svenska nationalhymnen. På en svensk-lettisk festlighet uppträdde hon och hennes sångensemble. Dom sjöng folkmusik och sedan sas det att nu ska vi sjunga respektive nationalsångerna. Sångensemblen stod kvar på podiet och naturligtvis skulle sjunga med. Den lettiska hymnen klarade dom med glans trots att ingen skola hade lärt dem texten, men när den svenska skulle sjungas så stod tre av fyra flickor med stängd mun. De hade aldrig trots elva år i svenska skolan t.o.m. musikskola fått lära sig texten. Så det är nog si och så med den nationella kunskapen i den sammanlagda svenska skolan.

  5. Bra! Musik och traditioner skapar kultur och skolkulturen är avgörande för hur det går för eleverna. Språkutvecklande arbetssätt och kunskap om vår historia är vägen fram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s