Att lita till!

När AcadeMedia samlade alla sina chefer och skolledare i veckan, var det Cirkus Cirkör som stod för workshopande och processledning under konferensen.
Och på ytan kan man förstås skratta åt att skola = cirkus. Det känns onekligen så ibland.
Men jag är imponerad, berörd och glad över alla de tankar, verktyg och idéer jag som rektor fått med mig hem. För mig är det ett tecken på mod att en organisation släpper sargen och låter en helt annan, spetsig och till synes galen men ytterst grundläggande mänsklig bransch och teoribildning, bli en spegelbild för det ledarskap vi behöver utöva inom skolan.

Jag bär med mig ett citat sedan något halvår. Hämtat från ett helt annat sammanhang, men för mig rymmande så mycket av den essens som är min ledarskapsvilja. Att klara av, och tillåta sig, att balansera ett intellektuellt, strukturerat, målinriktat och systematiskt ledarskap med känsla, kärlek och passion. För i den mixen bor nyfikenhet, lärande och utveckling!

”Cynismen är den 
farligaste av sjukdomar. 

Den klär människan 
i en falsk rustning av skarpsinne:

jag är för smart för att beröras av något.”
(Anna-Lena Laurén, DN)

Jag är övertygad om att de som skadas mest av cynismsjukan som sprider sig i samhället är barnen.
Om ironi är svårt att förstå för ett barn, måste cynismen vara fullständigt obegriplig – och livsfarlig.
Det barn som under sin uppväxt och sin utbildning behöver upptäcka, träna på och känna effekterna av, sin empatiska förmåga, men möts av cynism, kommer att bli en mycket osäker och förvirrad ung människa.
”Fint att du hjälpte din kompis, men det gjorde du säkert bara för att du mår bättre av det själv, din självgode lille hycklare”.

Vad gör vi med våra unga om vi inte bara devalverar utan helt skriver av värdet i att vara snäll, vilja gott eller känna solidaritet?
Vilken värld predestinerar vi då våra unga att skapa?

Vad vill vi med skolan – med lärande, utbildning och bildning?
Och om du inte går till jobbet för att förändra världen, vad gör du då där?

Att en skolhuvudman med stolthet och engagemang inför alla sina chefer lyfter fram begrepp som mod, mångfald, passion och balans är för mig ett tydligt tecken på att den helt nödvändiga tilliten finns i systemet.

Tilliten till att jag som rektor, att vi som professionella pedagoger ”på fältet”, genom vårt systematiska, img_2779målinriktade och strukturerade arbete med att utveckla elevernas kunskaper så att de når sin fulla potential, fattar de beslut vi behöver för att nå just dit.
Att den systematiska grunden är välbyggd, så att vi med den som bas kan våga utveckla och bygga vidare.

Jag hör också en förväntan. En förväntan på mig som rektor att jag ska vara modig och låta min passion vara med i processen och på vägen mot framtidens skola.
Det är en häftig känsla! Istället för att huka lite för att (kanske) flyga under radarn i ett kontrollsystem med fokus på brister, kan jag räta på ryggen och vara, för att citera Cirkus Cirkör, uppkäftigt engagerad. Det passar mig fint!

Det är naturligtvis inte ett abdikerande från det som skolsystemet som helhet kräver av styrning, kontroll och systematik, men det är det erkännande för professionen som kommer att vara helt nödvändigt för statushöjning och samhällstilltro.
Och det är en viljeyttring som heter duga. Utan passion stagnerar vi.
Genom mångfald och tillit skapar vi lärmiljöer, på alla nivåer i styrkedjan, som i sin tur kommer att generera innovation och utveckling. För i en tid av snabba förändringar måste vi inte bara stå stadigt i vår historia, vårt uppdrag och vårt ”varför”, vi måste också pröva helt nya lösningar på komplexa utmaningar.
Vi har inte alla de rätta svaren, men med en lagom dos uppkäftigt engagemang blir det betydligt lättare att våga ställa de rätta frågorna!

Kanske kan vi kalla det #skolpassion!

 

Kommentera

