Rektorer – fega kräk?

En lärarvikarie berättar i en FB-status hur hen blivit av med jobbet i efterspelet av en konflikt- och kränkningssituation mellan elever i lärarens klassrum. Det är ungefär så mycket vi vet, utifrån lärarens beskrivning. Jo, vi vet också skolans (och därmed väldigt enkelt rektorns) namn eftersom läraren skriver ut detta.
Inget ovanligt. Vi möts varje dag av personliga berättelser om hur människor blir illa behandlade eller kasst bemötta av andra människor, av myndighetsrepresentanter et c .
Så självklart ska den här läraren få uttrycka sin ilska över hur hen har blivit behandlad av sin rektor. Och lika självklart ska hen få stöd och bekräftelse av dem som finns i hens närhet.

Men sen går klickraketen igång. Och den rektor som vi inte vet mer om än vad jag skrev i inledningen (om vi ens vet det) blir nästan obemärkt ”alla rektorer” eller åtminstone ”alla friskolerektorer för de tänker bara på ryktet och pengarna” och sen reagerar en riksdagspolitiker och utbrister att rektorer är fega kräk.

ska%cc%88rmavbild-2016-10-29-kl-10-53-05Jamen, det här är ju inget nytt. Vi älskar att hata, ju! Vi älskar att få gå igång på och bli förbannade över hanterbara vardagskränkningar när vi inte orkar ta in de riktigt jobbiga frågorna. Vi älskar när media hakar på och med jättestora fasadrollern beskriver den lilla människans utsatthet i förhållande till makten.
Och nu var det ”rektorer” som fick sin släng av maktföraktet.

Bra. Det finns en enorm kraft och styrka i folkets journalistik; att vi alla kan bli reportrar i vår egen vardag och rapportera om missförhållanden. Det är fantastiskt för ett demokratiskt samhälle men baksidan är att vi har en tendens att skippa källkritiken.
Att blunda för nyanserna. Och att i värsta fall kasta bort sanningen i samma stund som vi kastar skiten vidare.

Jag vet inget mer om händelsen ovan än precis det jag skrev. Jag tror inte heller att riksdagsledamoten vet mer. Hen drogs liksom bara med i kastaskitlavinen.
Men jag tycker att det är problematiskt när en folkvald kallar en hel yrkesgrupp för ”fega kräk”. Det blir så symboliskt för hela skoldebatten. Är det inte lärarna det är fel på så är det rektorerna.

Jag tänker på alla de gånger jag säkert blivit kallad både feg och kräk vid köksbord eller i FB-grupper utom mitt hörhåll. Som rektor måste du nämligen vara bekväm med att vara obekväm. Vi fattar mängder av beslut som rör inte bara personal utan också elever och deras familjer. Vi har att förhålla oss till lagar, förordningar och de resurser vi får oss tilldelade. Det är ibland ett fullkomligt omöjligt uppdrag. Men den rektor som inte är beredd att gå en extra mil för att eleverna på hens skola ska ha de allra bästa förutsättningarna till lärande och utveckling, den tror jag ärligt talat inte finns.

Ibland går vi vilse och behöver hjälp att vända tillbaka i rätt riktning. Ibland, oftare, går vi, passionerade och engagerade, med pannan före in i väggen – både en och två gånger. Den som inte står ut med det, har för länge sedan slutat som rektor, för insatsen är för stor.
Och den rektor som skulle välja att gå i öppet svaromål trampar sig lätt blodig på blame-if-you-do-blame-if-you-don´t-eggen för även där finns arbetsrättsliga lagar, sekretesslagar, ansvar och ren chefsetik att förhålla sig till.

Jag är självklart beredd att ta kritik för beslut jag fattar som inte uppfattas som bra. Det gör jag redan – i princip varje dag – jag lovar. Jag tar den gärna även i offentligheten om du tycker att det är viktigt. Jag har valt en utsatt position och ”den som ger sig in i leken…” gäller mig och alla mina rektorskollegor (till skillnad från 15-åringar, men det är en annan historia). Men vill du, nästa gång du tycker att en rektor är ett ”fegt kräk” , ta reda på hur det faktiskt ligger till eller åstadkomma verklig förändring,  och inte bara en skitstorm, är mitt förslag att du vänder dig till den som gett mig förtroendet och uppdraget att vara just rektor.

Bara som ett tips.

Kommentera

