Att samla på kvitton

Den här veckan letar jag efter kvitton.
Några är stora och mycket tydligt utskrivna, andra är små, suddiga men ändå intressanta och viktiga.
Jag hittar dem lite här och där på min arbetsplats.
På gården. I korridoren. I en fönstersmyg. Under en nysydd kudde. Instoppat i en bok.
Eller mellan lunchtuggorna i matsalen.
Ett hittade jag faktiskt i en jumpasko. Och ett annat i det nyöppnade brevet från en statlig myndighet.
När jag väl börjar leta finns det plötsligt kvitton överallt!

Endel av dem väcker nyfikna frågor och jag måste börja nysta i kvittots historia.
Var kommer det ifrån? Hur många poster har det? Vem hade det före mig? Vem skrev det och varför?
Andra skulle jag kunna föra in i kassaboken precis som de är; de är tydliga och enkla, med bara en post.

Jag gillar verkligen båda sorterna – men kanske lite mer de där svårlästa. För det är roligt att vara kvittodetektiv och det är fantastiskt när jag kan säga till någon av mina kollegor, efter att ha kvittonystat en stund, att
”-Ser du?! HÄR hände det något! När du gjorde just det där började det här lilla kvittot att skrivas! Hur skulle du kunna göra mer av det, så att kvittona blir tydligare – och fler?”

Jag samlar kvitton på lärande!

”Jag får allt oftare stanna när vi högläser för nu har eleverna verkligen börjat reagera, och fråga efter betydelsen,
kvittonpå ord de inte förstår.”

”När jag ska lägga en QR-kod i veckobrevet för att visa vårdnadshavarna hur det fungerar, och jag bara får upp massa text, vad gör jag för fel?”

”Rektorn, rektorn! Kom! Titta, jag kan knyta mina skosnören helt själv nu!”

”Vi har gjort filmer om våra värdeord. Nu förstår vi mycket bättre vad de faktiskt betyder, och våra filmer kan hjälpa de yngre eleverna att också förstå.”

Jag är kvittosamlare. Jag vänder och vrider på kvittona.
Tittar på dem tillsammans med medarbetare och elever.
Jag samlar, sorterar och sparar i min kassabok.
Den med både omslag och sidor av guld.

 

 

 

 

Kommentera

