Skolinspektionen vill ha svar..

Jag sitter på mitt kontor med sommarsolen utanför fönstret och svarar på en mängd komplexa frågor som Skolinspektionen ställer inför höstens granskning av min verksamhet.
Nejnej, tyck inte synd om mig! Det är helt ok, faktiskt.
Jag jobbar på när skolan är tom och tyst, kvällarna är långa och ljusa och jag vet att när jag väl går på semester kommer jag faktiskt kunna koppla bort jobbet ett par veckor.

Men många av frågorna gör mig frustrerad därför att de vill ”hålla isär” där jag vill ”hålla ihop”. Resultat, analyser, åtgärder, undervisningsformer och pedagogiskt ledarskap. Elevernas delaktighet och studieron på skolan. Systematiskt kvalitetsarbete, försteläraruppdrag, rastaktiviteter, skolbibliotek och ekonomiavstämningar. Relationen mellan mig och mina medarbetare, och mellan dem och deras elever. Vårdnadshavarnas upplevelse när de kommer in på skolgården, huvudmannens stödfunktioner och samarbetet med äldreboendet i huset intill. Lånecyklar till fritids och schemaläggning.

”Har du under de senaste 12 månaderna genomfört någon insats för att förbättra undervisningen?” kan en fråga till exempel lyda. Ja. Ungefär allt det där jag räknade upp här ovan, vill jag svara.
Och på nästa fråga, som undrar hur jag jobbar förebyggande med värdegrundsfrågor, vill jag också svara ”ungefär allt det jag räknade upp här ovan”.

IMG_2416För det hänger ju ihop! En skola är EN verksamhet och allt hänger ihop i ett komplext system av trådar och idéer och konsekvenser och ambitioner och förutsättningar och ramar och möten och människor.….

Och jag fattar att det skulle vara helt omöjligt att vara Skolinspektör om rektorer svarade ”ungefär allt det jag räknade upp….” på varje fråga de ställer.
Jag fattar att jag som myndighetsutövare måste ha koll på delarna som gör helheten och kunna presentera dem var för sig, och jag kämpar verkligen för att hålla isär helheten i mina svar. Impulsen att inleda varje svar med ”som jag skrev alldeles nyss som svar på fråga X…” trycker jag undan och tackar min lyckliga stjärna för att jag skrivit många kvalitetsrapporter i mina dagar och har ett rikt och varierat språk.

Men det är något med den där ständiga viljan och behovet av att bryta sönder i minimala beståndsdelar som skaver. För det är så lätt att det som finns emellan, själva ”kittet”, kulturen, eller syreatomerna i blodet, liksom tappas bort på vägen, och då även den helhet som ju ändå är vad mina medarbetare, våra elever och deras vårdnadshavare, eller för all del Skolinspektionen, ska möta. Kalla det själen om du vill. Skolsjälen.

Jag kan se mig själv i intervjun med Skolinspektionen i september. Hur jag anmodas beskriva hur jag/vi jobbar med elevmedverkan och hur inspektören blir liksom lite skrynklig i ansiktet när jag börjar berätta om vårt arbete på personalkonferenserna med att formulera vars och ens elev- och kunskapssyn.
FÖR DET HÄNGER JU IHOP!
Och jag tror att även Skolinspektionen vet och förstår det (och att Skolinspektörerna egentligen kanske skulle tycka att det vore rätt kul att prata om den där helheten). Men på samma sätt som vi misslyckas med att hitta mätsystem för en ung människas alla kvaliteter, kompetenser och förmågor tillsammans med personligheten och de där syreatomerna i blodet; den komplexa varelse vi ÄR (kalla det själen om du vill), så får vi brottas med den isärplockade beskrivningen av skolan ett tag till.

Så jag återvänder till den där frågan i Skolinspektionens digra lunta om vad jag gjort för att förbättra undervisningen och formulerar i tanken det alternativa svar jag så gärna vill skriva: Jag observerade, jag samtalspromenerade, jag teoriinspirerade, jag motiverade och jag organisationsprioriterade. Och ungefär hundra saker till.
De hänger nämligen ihop.

Kommentera

