Stereotyper – fack you…?

Jag slås av en tanke när media under ett par dagar svämmar över av mer eller mindre genomtänkta kommentarer om Jan Lööfslööf tidiga böckers vara eller inte vara och om huvudfrågan som handlar om vårt (människans) behov av att skapa tidsenliga begripliga stereotyper och placera in folk i fack.
Det är fult att göra det. Stereotypisera och sortera i fack. Inte alls PK. Okänsligt och ovetenskapligt och respektlöst. Bort! Sudda och rita om. Eller göm åtminstone längst in i bokhyllan.

Och som ofta i min hjärna kopplar synapserna ihop tanketrådar som kanske, eller kanske inte alls, hänger ihop i ett större resonemang. Häng med och ge mig gärna återkoppling och tankespjärn; bara så utvecklar och fördjupar jag mitt tänkande! 
Så här:

I skolan ska vi individualisera undervisningen och lärandet. Så säger läroplanen och så säger den rådande skolkulturen. Alla elever har rätt att mötas, få stöd och utmanas i sitt lärande utifrån sin egen person och sina egna förutsättningar. Rent krasst betyder det att en lärare ska hålla mängder av unga människors enskilda behov och förutsättningar i huvudet när hen planerar och genomför sin undervisning. Svårt, och absolut ett incitament för att skolan måste organiseras så att lärare jobbar tillsammans både före, under och efter själva lärtillfällena. För att med gemensamma krafter och samlade resurser åstadkomma just maximalt lärande för alla elever. Med en grov förenkling skulle vi kunna säga att det är detta vi i skolan kallar för inkludering. Alla ska med.

Och kanske kan man lite kritiskt peka på att inkludering in absurdum, som det så lätt blir när ett komplext tankegods blir ett (förenklat) politiskt beslut och en (ännu mer förenklad) förväntad quickfix i klassrummet, inte alltid är det bästa svaret -eller det enda. Varken för den enskilde eller gruppen. Men det är så här vi ska tänka i skolan. För att tänka så att säga ”rätt”.

Så tillbaka till min tanke:

För att hantera individualiseringens förväntningar i ett skolsystem som inte är konstruerat för individualisering (om det skrev jag nyligen här) så behöver vi skapa lärmiljöer som passar så många som möjligt. Vi behöver helt enkelt förebygga en hel del av de reaktioner och svårigheter som annars uppstår när 25 unika människor i ett rum ska göra (ungefär) samma sak vid samma tidpunkt. Det är därför vi pratar om att alla lärare behöver specialpedagogisk kompetens, till exempel. För det är alltid skolans, och lärarens, ansvar att skapa en lärmiljö som möter individens behov.

Och om jag ska slänga in en mer personlig åsikt även här så tycker jag att det är självklart bra! Ju vidare och djupare kunskap lärare har, och ju större lärares verktygslåda för undervisning och lärande är, desto bättre är det för eleverna. För alla elever.

Men.
Det som är så intressant är att precis här börjar vi stereotypisera och sortera i fack.
Det som man alltså inte ska göra.

För att överhuvudtaget hantera skolan och klassrummet som system, och för att inte lägga ansvaret på eleven utan på oss; skolan, måste vi skapa system också av eleverna. Kategorier. Stereotyper. För först DÅ kan vi på rådande systemnivå prata om vilka verktyg, vilka lärmiljöer och vilka undervisningsformer vi i förebyggande syfte bör använda för att i andra änden av processen få ut elever (och vårdnadshavare!) vars faktiska skolerfarenhet är att de har mötts individuellt i ett kollektivt system.
Hänger du med? 

Det finns massor att säga om att stereotypisera och katalogisera människor. Det är ofta både dumt, okunnigt och respektlöst.
Men det är också svårt att inte. Eller?

Hur tänker du?

Bilden visar framsidan av författaren Jan Lööfs bok ”Tomten berättar” från 1995.
Den har inte varit aktuell i debatten men jag tycker att bilden är fin. 

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s