Att gruppanpassa individen

En klok lärare svarar sin rektor på frågan ”vad är svårast i uppdraget?”
-Att gruppanpassa individen.

Ibland, i de samtal och sammanhang jag som rektor befinner mig, blir vissa väldigt centrala frågor plötsligt oerhört tydligt belysta. Som i citatet ovan.
Och det finns en paradox där som jag behöver få nysta lite i. hjärta

Den att skolan från början var ett kollektivt samhällsprojekt där individen genom tydliga normerande strukturer skulle tränas i att disciplinera sig själv. För att passa in. För att bidra. För att bli en del av ett demokratibygge. (Min förenkling av en komplex skolhistorisk beskrivning). De där normerna hade naturligtvis en massa baksidor. Där frodades inte bara Jante och Luther utan också en massa dömande och begränsande av personligheter och personliga uttryck.

Men medan samhället och därmed människorna som är samhället och marknaderna som människorna skapade började röra sig mot mer individualistiska strukturer fortsatte skolan som form att vara konstruerad för det kollektiva samhällsprojektet.

Ungefär där slutade också den traditionella lärarrollen att fungera sådär bra som den gjorde i början, då lärarauktoriteten var given i disciplineringsprojektet och svaren på de flesta frågor faktiskt fanns hos läraren.
Och i den här utmaningen befinner vi oss. Lite famlande efter verktyg och former och legitimerande metoder som fungerar för en styckfinansierad individualiserad elevgrupp med individualiserade föräldrar med kundbeteende.
I ett kollektivt format.
Plättlätt? Not.

Jag har ingen längtan tillbaka till den disciplinerande skolan. Jag är av den uppfattningen att utvecklingstakten och globaliseringen för alltid förändrat samhället och människorna som skapar samhället så mycket att det som funkade förr aldrig mer kommer att fungera. Som system, är väl bäst att jag tillägger för annars har jag en välsynkroniserad grupp attackkritiker på mig som kommer att lyfta att det finns massor av klassisk, välbeforskad och empiriskt bevisad undervisning som har funkat, funkar och kommer att funka i evigheters evigheter. Amen.
Och visst, så är det naturligtvis. För själva lärandets mekanismer är samma för dagens unga som för historiens unga. Delvis.

Och det är ungefär här jag vill återkomma till den där paradoxen.

För i vår iver att hitta rätt i metoddjungeln och att på riktigt möta varje elev som en egen unik individ (för att varje människa har rätt till just det och för att vi vet att den som är hel på insidan är mycket mer mottaglig för att lära nytt av nya upplevelser, erfarenheter och perspektiv) så riskerar vi att helt tappa de kvaliteter som finns i det kollektiva. Vi hittar, prövar, bevisar och utvecklar metoder och verktyg som möter alla de unika behov som befolkar skolan. Och vi vänder ut och in på oss själva för att vara runda i en fyrkantig form, eller fyrkantiga i en rund form.

Men vi riskerar samtidigt att helt förlora det som snart kommer att vara helt unikt i samhället; att i skolan dagligen vara en del av ett (eller flera!) större sammanhang. Att sätta kunskaper, förmågor och kompetenser i just dessa sammanhang och få övning i, kunskap om och verktyg för hur ”jag” bäst kommer till min rätt i ett ”vi”.

För så länge vi är fler än en människa på jorden har skolan en oerhört viktig uppgift i att utbilda och fostra unga människor till att erfara och förstå kraften, styrkorna (och förstås också riskerna) i det kollektiva.
Inte för att alla ska bli likadana utan för att alla behövs. Inte för att någon annan ska bestämma vars och ens plats i världen utan för att världen ska kunna bli en plats för alla. Lokalt och globalt.
Och för att det faktiskt ibland är väldigt roligt och meningsfullt att lära sig och åstadkomma förändring som ett ”vi”.
Tillsammans!

 

Annonser

One thought on “Att gruppanpassa individen

  1. Ping: Stereotyper – fack you…? | ingelanetz

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s