Hur saker funkar… Läroplanen i en mening!

Det började med ett Youtube-klipp.
UR berättar i en stillsam kortfilm om sitt uppdrag.
”…hur saker funkar, hur allt hänger ihop och hur du kan vara med och påverka” säger en av rösterna i filmen.

Jag fastnar för den där meningen. Den inleds med orden ”Kunskap är en process och det finns alltid mer att lära om… ” men det är de där tre avslutande satserna som börjar leva ett eget liv i mitt huvud.
…hur saker funkar, hur allt hänger ihop och hur du kan vara med och påverka.
Det är ju skolans uppdrag i en enda mening!
Skolans fantastiska uppdrag!
Vi kan aldrig bortse från det högkvalitativa lärande som också sker vid sidan av skolan; bland kompisarna, vid datorn eller TV:n, IMG_0706på resa, med näsan i en bok, på jobbet, i föreningen, i mötet med andra människor…. och det är när lärandet i skolan och lärandet vid sidan av skolan krokar arm som det händer verkligt kraftfulla saker, men det är en annan historia som vi kan ta en annan dag.
Skolan har ett fantastiskt uppdrag! Så stort och viktigt att en lätt får lite svindel när en tänker efter noga. Men jag får mest svindlande glädjefnatt! Jag är så oändligt stolt över att jobba i skolan, med ett så fantastiskt uppdrag!

Hur saker funkar, hur allt hänger ihop och hur du kan vara med och påverka.

Jag har länge drömt om att ta mig tid att studera läroplansfilosofi. Det finns någonting oerhört spännande i de maktens formuleringar som blir styrdokument för skolan. Där ryms tidsanda, människosyn, kunskapssyn och framtidssyn, och hur de styrande och reglerande orden tolkas och blir till praktisk vardag i skolan är ett samtal som kan och bör föras hela tiden, med historien, samtiden och framtiden som speglar.
Men jag har inte studerat läroplansfilosofi än, och jag kan inte på något sätt hävda att jag är expert på skolans läroplan. Inte mer än de flesta i skolan, tror jag. Jag läser den regelbundet, jag försöker tolka och omvandla i handling efter min absolut bästa förmåga, utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
Och så kommer den där meningen.

Hur saker funkar.
Hur språk är uppbyggda, hur man stavar till alltid eller hur man använder rättstavningsprogram i datorn, hur det är möjligt att det blir gröna löv på träden varje vår, hur en slipmaskin gör träet lent, hur man gör atombomber, hur man räknar ut ett komplicerat tal i flera led, hur ett barn blir till och hur man spelar fotboll utan att bli osams.

Hur allt hänger ihop.
Naturens kretslopp, varför historiska skeenden påverkar våra liv idag, hur baskunskaper gör det möjligt att både fördjupa och bredda, hur industrisamhället växte fram, hur naturen är uppbyggd av återkommande mönster och hur kost, sömn och motion gör att hjärnan funkar bättre.

Hur du kan vara med och påverka.
Du är en unik person. Du har rätt att bli bemött som just du, men du ska i skolan också träna på att ”vara med” – att vara en del av samhället och olika sociala sammanhang på gott och ont. Du räknas, din röst är lika mycket värd som någon annans, och du har rätt att, med växande ålder, delta i beslut som rör dig själv och ditt liv. Samtidigt får du kunskap om och förståelse för hur dina handlingar kan göra avtryck i andra människors liv och tillvaro.

På ett sätt så enkelt och självklart att det ryms i en enda mening. Och samtidigt så stort!
Och du som har studerat läroplansfilosofi, eller faktiskt är expert på just läroplanen, får bråka på mig om jag gjort det för enkelt eller trasslat till det på något vis. Jag vill ju definitivt fortsätta att lära mig hur saker funkar, hur allt hänger ihop och hur jag kan vara med och påverka!
Men den här meningen kommer jag att bära med mig, som en ambition och påminnelse om att aldrig vilja sluta lära.

Hur saker funkar, hur allt hänger ihop och hur du kan vara med och påverka.
Snyggt fångat, UR, och tack!

 

Kommentera

