Jag lämnar drömjobbet

Jag lämnar uppdraget som rektor på Igelsta grundskola.
Det finns naturligtvis flera skäl till det, men de två främsta är dels att jag jobbat väldigt mycket och väldigt hårt under två IMG_6883års tid, och nu behöver jag en liten paus. Att starta och bygga upp en skola från ett tomt hus är ett stort och mycket utmanande uppdrag som jag tog mig an med liv och lust, och det är utan tvekan det mest spännande, svåraste och roligaste jag hittills gjort i mitt yrkesliv. Det har varit en fantastisk resa som jag delat med en grupp människor vars kompetens, mod och engagemang jag alltid kommer att hålla mycket högt.

Det andra skälet är mer svårfångat och svårformulerat, men det handlar om att omständigheter och förutsättningar förändrats under resans gång. Det blir inte möjligt att, just nu, göra den pedagogiska och organisatoriska upptäcktsresa jag åtog mig att göra, och då är jag, just nu, inte heller den bäst lämpade kaptenen på skeppet.
Jag har naturligtvis rannsakat mig själv på både tvärsen och längsen. Det finns massor jag kunde gjort annorlunda, och det finns lika mycket, eller mer, som jag är enormt stolt över att ha åstadkommit tillsammans med mina medarbetare och elever. Vi har nosat på ett annat sätt att bedriva skola, och det har gett verklig mersmak!

Jag har tidigare skrivit om att slåss mot systemiska väderkvarnar, och kanske har väderkvarnarna vunnit en liten delseger just nu. Men jag tar med mig mängder av erfarenheter, relationer, tankar och möten och kommer naturligtvis, med oförminskat engagemang, fortsätta att diskutera, problematisera och driva den skolutveckling jag tror är helt nödvändig  – för nutid och framtid.

Vad ska du göra nu då? kanske du undrar (eller så struntar du blankt i det och då kan du förstås sluta läsa här).
Jag ska börja med att vila lite.
Gå en promenad i dagsljus, baka bröd, läsa en bok och vara närvarande med familj och vänner.
Hitta tillbaka till mina drivkrafter. Mer storslagna saker som att skriva (klart) en bok ligger också där som en lustfylld längtan.

Och jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att om bara några dagar kommer otåligheten och viljan att göra gott för andra att börja göra sig påmind. Så jag passar på att öppna en dörr lite på glänt här; förslag på vad jag ska göra ”sen” mottages gärna!

Jag önskar dig en riktigt fin december – vi hörs, både här och där!

 

 

 

14 thoughts on “Jag lämnar drömjobbet

  1. Fantastiska Ingela! Väderkvarnan må ha rond 1, men matchen har de inte tagit hem! Du är värd en paus, en nystart och sedan när batterierna är laddade väntar med all säkerhet ett nytt spännande uppdrag på dig! All lycka, massor av kramar och flaggan i topp! Ingela will be back!

  2. Tack Ingela! Du har haft mitt fulla förtroende från start. Du har känts som en entusiastisk ledare med en stark vilja att förändra och tänka om, på barnens sida. Alltid ingivit mig hopp. Du behövs i debatten kring hur utbildning ska bedriva. Jag är bara en förälder med barn på ”din” skola men läser din blogg ibland. Stort TACK och lycka till och jag hoppas så oerhört mycket att du inte försvinner så långt bort från skolan och Södertälje.
    H. Petra Jansse (en förälder)

    • Tusen tack för de orden, Petra! Det betyder extra mycket när det är en förälder som sett både min och sitt eget barns skolvardag som uttrycker det du gör! Jag lovar att fortsätta att stå på elevernas sida i skolutvecklingen!

  3. Jag vet inte vem du är, har följt dig på avstånd och beundrat ditt mod, din energi och din kraft. För mig är det sorgligt när goda krafter lämnar skolans värld. Min bedömning är att förskola och skola inte har de förutsättningar som krävs för 100 % måluppfyllelse, gott mående och arbetsglädje. Önskar dig allt gott och lycka till. Vill du ha jobb så kan vi säkert hitta ett längre söder ut 🙂

    • Tack för värmande ord! Jag håller med dig i din bedömning, och jag har ju ofta berört ”systemfelen” här i min blogg; resurserna räcker inte till för att skolan som system ska lyckas leva upp till sitt (lagstadgade) uppdrag, och det är förödande för många inblandade. Men jag tänker absolut inte lämna skolans värld, så jag hoppas att jag kan fortsätta bidra med lite mod och energi även framledes!

  4. #theigelstaway #vivid15 #blacktuesday #Håliseglet #slagsida #önskarmankundeflerseglartermer #äktaledarskap #storakramar #Rakiryggen

  5. Låter klokt att lyssna på sin egen röst av vad som är möjligt och omöjligt i just detta nu. Sen består ju livet av just nu`n som står på rad och väntar. All kraft!

  6. Så fint skrivet Ingela, och klokt och modigt tänkt och gjort! Önskar dig god vila och god fortsättning! Och den där boken – SKRIV!!! Jag är just klar med mitt dito projekt… Kram!

  7. Ingela, jag gick tillbaka och läste din blogg om systematiska väderkvarnar och bara höll med och höll med. Idag nåddes jag av det tråkiga beskedet att du slutar.

  8. Hej Ingela

    Den som inte är rädd behöver inte vara modig. (Tove Janson)
    Ring mig på Xenter, så bjuder jag på lunch nån dag. Har ett par ideer….

    Frid!

    Tor-Erik

Kommentera

