Be the change… Eller #aldrignöjd

Jag samtalade med en psykolog häromdagen. Tänkte att jag behövde lite bollplankande för att hantera och sortera den frustration jag känner till och från. Den där känslan av att aldrig räcka till, aldrig nå hela vägen, alltid ”borde ha gjort mer”. Rektorsjobbet är svårt. Det är komplext och pressat och utsatt. Dagarna på jobbet är en konstant bergochdalbana mellan stora strategiska frågor, snabba beslut och nära, viktiga möten med andra människor; små som stora.

Jag försökte sätta ord på den där frustrationen. Det som gör att jag till och från sover dåligt. Det som gör att jag går hem efter tio-elva timmar på skolan och längtar till nästa morgon, så att jag kan göra mer. Samtidigt som jag är lite ledsen. För jag tycker inte att jag lyckades med det jag föresatt mig den här dagen heller. Bild

Och så idag rullade ett citat förbi i mitt twitterflöde. ”Be the change you wish to see in the world”. Ett känt citat som tillskrivs Mahatma Gandhi, men som enligt rätt många källor faktiskt inte uttalats av honom. Alldeles oavsett går jag igång på det där citatet, och inser vad det var som gjorde att jag var ungefär lika frustrerad när jag gick från psykologen som när jag gick dit. ”Du behöver inse att du inte kan göra allt. Du måste vara nöjd med den lilla, lilla pusselbit som du kan bidra med till helheten.” Ungefär så sa psykologen. Naturligtvis i syfte att hjälpa mig att arbeta bort frustrationen och otillräcklighetskänslan, för det är grejer som, tillsammans med ren trötthet efter många timmars jobbande, lätt tar musten ur en. Och det var ju därför jag var där. För att inte riskera att bli en mustlös rektor.

Så jag nickade förstående men blev samtidigt skitarg. För det räcker inte. Jag är inte nöjd med good enough! Jag vill vara den förändring jag vill se i världen! Inte för att jag är nån sorts Jesuswannabe, utan för att det är så mycket som inte är bra. Som jag vill göra bättre. Som jag har möjlighet att göra bättre med den maktplattform ett rektorsskap innebär.

Och så googlade jag citatet och Gandhi och hittade ett (tror jag) autentiskt citat som möjligen kan vara ursprunget till det där ”be the change..”

”If we could change ourselves, the tendencies in the world would also change. As a man changes his own nature, so does the attitude of the world change towards him. … We need not wait to see what others do.”

Exakt så. Jag behöver inte vänta på att se vad andra gör.

Kommentera

