Strandhugg på upptäcktsresan!

Idag har vi haft återbruksloppis på skolgården.IMG_3896
Hela gänget i F-3 sålde hemmagjort (skolgjort) uppsnofsade blomkrukor, överraskningsblommor planterade i halverade mjölkpaket, bilar gjorda av toarullar och barnböcker hemifrån som ingen längre läser därhemma. Dessutom såldes hembakat (skolbakat) fika från den lilla caféboden som sjuorna byggt. Barnen förhandlade priser, räknade växel och hällde upp saft så det stod härliga till. Det var festligt, folkligt och alldeles alldeles underbart!

Mitt i den glada härligheten stod en av lärarna i klassen och log. När jag ställde mig där intill och log jag också berättade hon att hon fått frågan om det inte var väldigt stressigt att hålla på med sånt här när det bara är två veckor kvar av terminen. Lärare är ju som bekant lite slutkörda i maj/juni, och lusten att ordna saker som är ”utöver” kanske inte alltid är på topp.

”Fast här är det skillnad”, sa hon. ”Här har ju allt idéarbete, allt planerande och alla praktiska förberedelser vart en del av undervisningen. Det är ju inte så att jag behövt springa till ICA på kvällen för att handla ingredienser till bullbaket; vi har ju gått med eleverna och handlat som en del av undervisningen, som en del av lärandet.”

Och jag blev så himla glad! För så mycket lärande som har föregått den här loppisen, det är svårt att mäta med våra gamla vanliga måttstockar! I ett par månader har eleverna tillsammans med sina lärare ställt frågor, utforskat och vridit och vänt på frågor som återbruk, miljö och sophantering. De har i sina kärnkurser tränat svenska, matte, SO, NO och alla skolämnen du kan tänka dig. Men förpackade i en begriplig helhet där det också blir viktigt att ta ställning, att förstå möjligheterna i att ha, och ta, ett ansvar. Eleverna har till exempel, genom sitt lärande, gått från att vilja ha till att vilja ge. Alla pengar från loppisen ska de skänka till ett välgörande ändamål.

Och sen frågade hon; ”Var det detta du såg framför dig? När du vid skolstarten pratade om vårt arbetssätt på Igelsta, med kärnkurser och aktionsprojekt. Var det det här?”

IMG_3898Och jag blev tvungen att tänka efter en stund. För jag vet inte vad jag såg framför mig. Jag var (och är!) bara djupt förvissad om att lärande och förmågetränande som hänger ihop, och som utmynnar i att kunskaperna och förmågorna används i något som är konkret och på något sätt bra för världen, lokalt eller globalt, det är ett lärande som inte bara är relevant och begripligt för eleven utan det är ett lärande som är viktigt på riktigt!

Jag vet inte exakt vad jag såg framför mig när Igelsta grundskola fortfarande var på idéstadiet. Jag hade inte då, och har inte än, något facit eller färdiga svar på alla frågor. Men jag bestämde mig för att vi tillsammans skulle våga pröva. Ge oss ut på okänt vatten och utmana gamla normer om vad skola ”är”. Och det är i sanning en upptäcktsresa vi gett oss ut på!
Att jag vid dagens strandhugg på en återbruksloppis på skolgården såg ett resultat av en global, verbal och digital undervisning – det vet jag dock säkert.

Och att eleverna som roddade ihop allt detta skapar sin egen framtid, the Igelsta way, det vet jag också.
Med säkerhet!

 

One thought on “Strandhugg på upptäcktsresan!

  1. Jättebra sätt att arbeta med hållbar utveckling! Eleverna får ju lära sig på ett meningsfullt sätt och ämnet sätts in i ett sammanhang, hållbar utveckling blir praktiskt och verklig.

Kommentera

