Det blir för små ringar på vattnet i en plaskdamm

I inledningsanförandet på Skolriksdagen pratar SKL:s ordförande om vikten av att jobba tillsammans. Ett av seminarierna handlar också om hur stat och kommun/huvudman ska samverka för bästa resultat. Utbildningsminister Gustav Fridolin poängterar i sitt anförande att det får vara slut på skuldbeläggande och pekande på någon annans ansvar. Det är dags att vi gör skolan till ett gemensamt ansvar, att vi tar gemensamma krafttag, i nöd och lust.
Jag håller förstås med, men det uppstår också ett stort problem i samma stund som vi säger just ”vi”.
För vilka är ”vi”?

På Skolriksdagen samlas över 2000 människor, många med stor reell makt. Politiker, chefer, utvecklingsledare, rektorer, lärare. Vi är en himla massa ”vi”, helt enkelt. En stor maktfaktor, om ”vi” gör gemensam sak.
Men lägg till ordet ”skol-” före alla dessa titlar. För så är det ju. Skolriksdagen befolkas av skolmänniskor. Massor av skolmänniskor.
Och så fortsätter vi att plaska runt i skolankdammen. Vi har massor av kraft, makt och passion, men SKOLAN är en del av SAMHÄLLET, inte en isolerad plaskdamm!

När det händer grejer (eller inte händer grejer) i SAMHÄLLET kommer det att påverka SKOLAN. Faktiskt mycket mer än tvärtom. För till SAMHÄLLET hör också alla de andra krafter som våra elever och vi som är verksamma i skolan möter. Hemmet, föräldrarnas utbildningsnivå och socioekonomiska status. Framtidstro och förebilder. Frukost varje morgon. Jumpadojjor och en tyst plats att läsa en bok på. Fotbollsträning och killjour. Stödperson från socialtjänsten och disco på fritidsgården. Nyheter på TV, serietidningar och snapchat. Kärlek, värme, respekt och fredagsmys. Skolans kompensatoriska uppdrag ska möta allt det där, men eftersom skillnaderna mellan de som lyckas och de som inte lyckas i skolsystemet (läs: samhället) hela tiden blir större, det pratade vi också om på Skolriksdagen idag, är det faktiskt inte rimligt att skolan själv ska bära ansvaret – vi skulle ju göra det här tillsammans? Det blir för små ringar på vattnet i en plaskdamm, liksom.

Skulle vi alltså kunna göra vårat ”vi” lite större, tack? koncentrsik
Lite bredare. För elevernas skull!

En Skolriksdag som på allvar vill vara en maktfaktor för förändring vore en plats där skolans beslutsfattare och passionerade förändringsaktörer mötte socialtjänstens, föreningslivets, kyrkornas, polisens och arbetsmarknadens beslutsfattare och passionerade förändringsaktörer.
Då skulle vi snacka gemensamma krafttag!

För alla, och då menar jag verkligen alla, vet att samhällsvinsterna när unga människor får lyckas i skolan är enorma. Den som vill får gärna bistå med exempel på hur snabbt vi räknar hem en högre kostnad i skolan i lägre kostnader för en insats från socialtjänsten för en fjortonåring. Eller ett gymnasieavhopp. Den mänskliga vinsten är inte möjlig att omsätta i något så banalt som pengar.

Vi vet det här.

Och ändå är det inte någon högt upp i styrkedjan som hittills tagit sig mandatet att bygga det där kraftfulla ”vi” som på riktigt skulle göra skillnad. Ändå har vi balanskrav i årsbudgetar som omöjliggör det långsiktiga utvecklingsarbete som samma markhavare som utfärdar balanskravet frågar efter.
Massor sker på lokal nivå! Enskilda skolor, föreningar, samordningsgrupper och individer gör fantastiska insatser. På lokal nivå. Långt ner i styrkedjan. De slår ofta knut på sig själva för att lyckas, går liksom långt utanför sina tjänstebeskrivningar och kallas alldeles säkert för eldsjälar. Får kanske till och med något av kommunen instiftat pris för just eldsjälar. Av det enkla skälet att systemet inte verkar FÖR dem.
Kanske inte direkt MOT dem heller, men liksom… inte alls.

Jag önskar mig en Skolriksdag, en RIKSDAG, som slutar hantera samhället som en klunga stuprör. Jag vidöppnar min skola i morgon, med glädje, för att möta och samtala och kraftsamla tillsammans med en mängd andra aktörer. Men jag vet att resultatet blir så mycket bättre om systemet jag befinner mig i verkar för

Vem tar fram bultsaxen och tången och bygger ut den där styrkedjan till ett samhällsnät?

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s