Svaret på frågan är inte mer av samma!

Vi pratar mål- och resultatstyrning.
Vikten av att jag som rektor leder och strukturerar ett arbete där vi utvärderar resultat, formulerar mål och styr mot målet med konkreta, mätbara åtgärder. Gott så. Skolan behöver utan tvekan bli mycket bättre på att mäta effekten av undervisningen och styra resurser och utvecklingsinsatser därefter. Med tätare intervall, med flexiblare och följsammare tillsammanstänk. Nyckeltalen är förstås elevernas kunskapsutveckling. På individ- och gruppnivå.

Men jag blir lite tankeobstinat.IMG_3851
För egentligen pratar vi om svaret på frågan “hur åstadkommer vi hållbar förändring?”.
Och då tänker jag att det finns (minst) två svar, två sidor av samma mynt.

Det ena är detsamma som i resonemanget om mål- och resultatstyrning. Vi vet exakt vart vi ska (högre måluppfyllelse mätt i betyg/diagnoser/nationella prov) och tar oss dit med konsekvent, systematisk resultatuppföljning och styrning av organisation, resurser och kompetenser utifrån resultatanalysen. Det är enkelt för mig som ledare att fråga efter rätt saker. Att söka spår och bevis för att vi är på rätt väg i de där mätetalen.

Det andra är att vi vet vad vi har (svensk skola i rätt traditionell form) och vi vet vad det ger (inte de resultat i lärande för alla elever som vi vill se). Vi vet att “mer av samma” inte är svaret, eftersom frågan innehåller både ordet “hållbar” och ordet “förändring”.
Men vi vet faktiskt inte exakt vad det är vi ska göra istället.

Vi är på obruten mark, i obanad terräng, på okänt vatten.
Vi förstår att vi måste till något annat, något långsiktigt hållbart som ger det lärande vi vet att både vi och våra elever kan, behöver och förtjänar att vara en del av.
Och det är då min tanke obstruerar.
För då kan jag ju faktiskt inte veta exakt, från start, vad det är jag som ledare ska fråga efter. För upptäcktsresanden finns ingen färdig karta.

Jag måste istället våga ge utrymme för att pröva, reflektera och utvärdera på ett friare sätt där det inte lika självklart går att sätta mätbara nyckeltal på förändringen – i alla fall inte från början. Det måste vara tillåtet att misslyckas. Att våga säga ”vi kör!”.
Min roll är att ge självkänsla.
Att ställa nyfikna frågor utan att ha färdiga svar.

Det är utan tvekan enklare att välja den första sidan av myntet. Mål- och resultatstyrning är inte fel. Det är, ärligt talat, helt nödvändigt för oss som verkar i svensk skola och tar vårt uppdrag, så som det är formulerat i lagar och styrdokument, på allvar.
Men det blir liksom… ensidigt. Torftigt. Kanske till och med lite räddhågset.

För utan den andra sidan av myntet lär vi ändå stå rätt still. Och mer av samma är inte svaret på frågan.
Så det måste gå. Det går! Det gäller bara att vara lite modigare. Lite friare i tanken.
Och lite mer obstinat.

Annonser

2 thoughts on “Svaret på frågan är inte mer av samma!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s