Lärare – du är en maktfaktor!

Kunskap är den viktigaste nyckeln för att motverka rasism och intolerans i samhället. Ungefär så säger utbildningsminister Gustav Fridolin i ett samtal i ”TänkTanken” på SETT2015. Och fortsätter med att konstatera att lärare därför är en mycket viktig maktfaktor i samhällsskapandet.
Ger vi våra unga medborgare kunskaper om rasismens historia så ger vi dem förståelse och argument för att inte göra om de misstag som generationer tidigare gjort. Vi ger dem verktyg att genom att förstå vår dåtid ta klokare beslut i sin nutid.

Men räcker det?
Kanske berodde det bara på att tiden var knapp och frågorna många, men det blir lite fattigt.

”Om du inte går till jobbet för att förändra världen, vad gör du då här?”

Du är en maktfaktor, lärare!
Låt oss tänka oss skolans demokratiska uppdrag som en termometer där styrdokumenten är en Hawaii 1403nollpunkt i mitten. Vi blir, de flesta av oss, oerhört upprörda när lärare liksom rör sig på minusdelen av skalan; bryter mot styrdokumentens intentioner och förväntningar och kanske till och med uttrycker sig rasistiskt, eller ifrågasätter sanningshalten i historiskt dokumenterade skeenden. Då blir vi, med rätta, upprörda över att lärare använder sin makt.

Men åt andra hållet då? På plus-skalan.
Om en lärare inte tar chansen att använda sin makt till att göra världen till en lite bättre plats för alla? Om läraren stannar på ”nollpunkten”. Borde vi inte bli lite upprörda då också?
Kan, ska eller bör en lärare vara ”neutral” i sin åsiktskatalog? Eller finns det ett ”greater good”, en sorts kärna i att vara människa, som vi kan enas om är densamma oavsett kultur, tradition eller samhällsstruktur? Som vi på riktigt vet är just det, att vara människa?

Jag vet att det här inte är oproblematiskt. Svaret på frågan vad det är att bli människa kommer att variera beroende på vem vi frågar. Men ställer vi oss ens frågan?
Kan du, lärare, bli den maktfaktor du faktiskt har chans att bli? Är du beredd att ta den rollen?
Om du inte kommer till jobbet för att förändra världen…..?

Om du inte bara tar på ditt ansvar att undervisa dina elever om hur rasism i olika former förmörkat och förmörkar mänsklighetens liv på den här planeten, för det står i styrdokumenten att du ska göra och det vet jag att du gör!
Om du dessutom tar som din ambition att förändra världen, att ge dina elever kunskaper, förmågor och redskap att inte bara veta, utan också agera.

Då är vi en maktfaktor som blir oövervinnerligt stark!
Det kommer inte att gå fort. Kanske märker du inte ens någon skillnad under din tid som yrkesverksam. Det går nämligen alltid att skylla på att föräldragenerationen, de som fostrar sina barn hemma, inte går att göra någonting åt. Att det är för sent och att skolan därför inte kommer att komma åt de barn som lyssnar mer på mamma och pappa vid köksbordet än på dig som lärare.
Det är sant, men om vi börjar nu. I morgon. Då blir det om tio eller tjugo eller trettio år betydligt färre vuxna som är köksbordsrasister. Nästa generations lärare kommer att få skörda frukterna av vårt arbete. Och framför allt: världen är en lite bättre plats att leva på – för alla!

 Så när du går till jobbet i morgon, se dig själv som den maktfaktor du är.
Tänk att ditt jobb faktiskt innehåller möjligheten att förändra världen!

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s