Tjejgrejer är sämre än killgrejer. Igen och igen och igen…

damlandslagetTvå svenska fotbollslag i slutspelet i Champions League!
Det är stort! Jättestort.

En gråmulen söndag i mars bygger DNSport på ett par sidor upp stämningen inför kvartsfinalerna senare samma dag. Det lär bli tuffa matcher. Motståndet är svårt.
Men det är ju så vi vill ha det! Idrott när den gäller som mest och är som bäst!
Bläddrar vidare till TV-tablån för att göra en mental minnesnotering om vilken tid matcherna visas. Det finns få saker som slår en mulen söndag med hemmapysslande och riktigt bra sportunderhållning på TV:n.

Letar. Och letar.

Börjar om från början och går metodiskt igenom alla kanaler. Sportkanalerna likväl som public service. Jag hittar Svenska cupen. Jag hittar spansk seriefotboll, italiensk seriefotboll, holländsk, tysk och fransk seriefotboll. Och förstås engelsk Premier league. Men inga Champions League-kvartsfinaler.
Har jag sett fel på datum? Söker vidare på nätet för att hitta tillförlitliga spelprogram. Jodå, kl 14 respektive 15 idag, söndag, ska matcherna spelas.
Två svenska fotbollslag i kvartsinfal i Champions League, visst sa jag det? Stort. Jättestort!

Frågar vänner; har jag missat något? Det kan väl inte vara så att…? Får snabbt svar; jodå, Eurosport sänder en av matcherna! Härligt! Letar än en gång igenom TV-tablån. Matchen syns inte i tablån, men det brukar ju inte betyda så mycket när det gäller just Eurosport. Står det snooker är det aldrig snooker, liksom. Enligt information sänds dock en av matcherna klockan 18:00 i Eurosport.
Matchstart 15:00…. Kul.

Hörrni, vi måste faktiskt prata om det här.
Jag fattar att TV-rättigheter vid idrottsevenemang är big buisness, jag fattar att det handlar om reklam, avtal och internationella förbundsgubbars goda vilja och/eller feta plånböcker. Men eftersom INGEN sänder kvartsfinalerna i Champions League var det knappast så att alla andra inte hade råd…
Alltså är vi där igen. I det där strukturella diket som ingen vill ta ansvar för att gräva igen, eller ens lägga en jäkla planka över. Viss idrott är helt enkelt mer intressant än annan. Vissa idrottare är helt enkelt viktigare än andra. På strukturell nivå – det finns inget annat svar.

Sa jag förresten att vi har två svenska fotbollslag i kvartsfinal i Champions League?
Jag trodde att det var stort. Jättestort. TV-stort.
Tydligen inte om spelarna har fel kön.

 

 

 

 

 

Kommentera

