Den goda viljan – i Södertälje

Denna text finns i sin helhet som Debattinlägg i Länstidningen Södertälje måndag 19/1-15.

Som rektor på Södertäljes yngsta skola, Igelsta grundskola, har jag förmånen att leda en skola där vi utifrån en väldigt tydlig verksamhetsidé ställer frågor, utmanar normer och bedriver systematisk skolutveckling.
Och det finns ingen plats jag hellre skulle vara på med detta uppdrag, än i just Södertälje!

pencilhouseI Södertälje finns en kraft som jag i mitt jobb möter på många håll. Den är kännbar och påtaglig, men svår att sätta ord på. Jag vill kalla den där kraften för den goda viljan.
Människor må ha olika politisk uppfattning och olika kulturella bakgrunder, vi må ha vitt skilda livserfarenheter och uppdrag, men vi är många som hittar motivation, och passion, för livslångt lärande och en envis strävan att alltid bli bättre i just viljan att göra gott.

I Södertälje finns också en konsekvent och modig riktning framåt i skolutvecklingsarbetet. Att jobba i skolan i Södertälje är lite svårare men också enormt utvecklande. För med den goda viljan kommer både höga förväntningar och tillit.

På Igelsta grundskola har vi antagit utmaningen. Vi bygger en skola där lärandet ska ske i begripliga helheter och sammanhang med moderna verktyg. Lärarna jobbar i team; här liksom på många av mina kollegors skolor i kommunen ser vi att kvaliteten i lärandet ökar när lärare samarbetar och samverkar. Världen och livet är inte uppdelat i ämnesstuprör och då ska inte heller vår undervisning vara det!
Vi vet också att “den goda viljan” inte bara är en känsla jag som rektor upplever i Södertälje, utan en vetenskapligt underbyggt motivator för lärande och kunskapsutveckling!
Forskning visar att elever som i skolan får förutsättningar att upptäcka och tro på sin egen möjlighet att göra gott för andra, att förändra världen i en positiv riktning, är mer motiverade att lära sig även sådant som kan uppfattas som “tråkigt”, och de får bättre studieresultat.

Därför måste undervisningen och lärandet i skolan utgå inte bara från det som är relevant och meningsfullt för eleverna, utan också från tanken att kunskaperna ska användas till att göra världen, den lokala och globala, lite bättre för alla! Vi måste bestämma oss för att skolan har ett större syfte än att bara ge traditionella skolkunskaper. Vi ska ge eleverna självkänsla, förmågor, kompetenser och värderingar som rustar dem till att skapa en framtid som är bra för dem själva – och för andra.

För att göra detta behövs egentligen inga stora revolutioner, uppdraget finns redan formulerat i läroplanen, men vi måste bryta med invanda mönster och traditioner. Och här behöver vi hjälpas åt. Även om den nationella skoldebatten handlar om politisk pajkastning och status kan vi i Södertälje gå i spetsen för ett skolsamtal som handlar om det som är verkligt viktigt!

Och när vi på Igelsta grundskola om ett par veckor möter utbildningsminister Gustav Fridolin i samband med vår officiella invigning, är det detta vi kommer att berätta. Hur vi i Södertälje utmanar normer och traditioner för att erbjuda våra elever begripliga helheter och ett lärande som gör dem globala, verbala och digitala.

Rustade för att skapa framtiden, med den goda viljan som drivkraft.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s