Kartkunskap

 

 

Under den första terminen på Igelsta grundskola har våra pedagogiska diskussioner handlat om hur vår verksamhetsidé ska gestaltas i det dagliga, vardagliga lärandet. Vi har slipat på formuleringar i vision och verksamhetsplan, och på köpet fått ett internt språk fullt av begrepp och kodord.

”The Igelsta way” betyder nu något för oss.
-Det här är the Igelsta way! kan en lärare utbrista och kollegorna nickar igenkännande.

Men den upptäcktsresa det innebär att starta en helt ny skola är inte en väl synlig utstakad upplyst väg framåt. Lärandeuppdraget är tydligt men samtidigt stort och oerhört komplext, och där vi inte tycker att styrdokumenten andas tillräckligt höga ambitioner har vi kaxigt lagt till och lyft blicken. Vi har pratat utopi och ideal. Vi har pratat framtidsskapande istället för framtidsförberedande.
Och visst har vi då och då undrat om vi verkligen är på väg åt rätt håll. Det är en veritabel snårskog av skyltar och vägvisare att förhålla sig till i skolan.

Så vi satte igång att sortera. Och koppla ihop.
Alla de förmågor som Läroplanen lyfter fram. Alla de kompetenser och kvaliteter som vi i vår idé och vision formulerat. I tvärgrupper diskuterade vi begreppens betydelse, vilka kvaliteter som tangerar varandra och, framför allt, hur de hänger ihop med vår idé, våra värdeord GLOBAL VERBAL DIGITAL.

1452481_961460433868871_5748216508050177160_n
En ung människa som är VERBAL har förmåga att resonera och att byta perspektiv. Men att byta perspektiv är också en GLOBAL kvalitet. Som i sin tur gynnas av DIGITAL kompetens. 

Sådär höll vi på.
Och av alla de där vägvisarna, av alla ord och begrepp som pekar ut essensen i det lärande vi ska iscensätta och leda, har det nu blivit en karta. Ett första trevande försök att visualisera den kunskapsväg våra elever tillsammans med oss ska utforska. Ett, av många, sätt att beskriva vårt fokus som skola.

10931682_10153003678201240_3368935749313783938_o

 

På måndag börjar våra elever förbereda sina utvecklingssamtal. Tillsammans med lärarna ska de sätta ord på sina kunskaper och förmågor, och formulera sina mål i gripbara etapper. Det är inte ett lätt uppdrag. Varken för dem eller för oss.
Men kanske blir det lite lättare att navigera i det stora lärandeäventyret med en Igelstakarta i handen.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s