Hej minister Fridolin – höga förväntningar

Hej Gustav!

Jag har ju tagit för vana att skriva till ministrar när jag har något på hjärtat, så jag gör detsamma till dig.
Grattis till nya jobbet! 

Jag har egentligen ingen aning om vad du kommer att möta när du går till ditt nya jobb på utbildningsdepartementet, när du på allvar börjar ta tag i och äga de frågor som är rör skolan i Sverige.
Men en sak vet jag. Från den dag du tillträder kommer du oavbrutet att mötas av skolpraktiker med förväntningar.
Höga förväntningar.

En av de mest avgörande framgångsfaktorerna för elever i skolan är att de möts av höga förväntningar. Att vi som jobbar i skolan och möter eleverna varje dag av hela vårt hjärta tror och vill att de ska lyckas, att deras kunskaper och förmågor och kompetenser ska utvecklas maximalt under deras tid hos oss. Att vi med hela vår kompetens och erfarenhet och förmåga jobbar för att ge eleverna förutsättningar att möta de där höga förväntningarna. För det är en dans. När dina förväntningar på mig också innebär att du ställer krav på dig själv att ge mig de allra bästa förutsättningarna – först då blir förväntningarna något som triggar mig, som inspirerar och sporrar. De blir möjliga att infria.
Höga förväntningar.

Naturligtvis är det samma processer och mekanismer som påverkar också oss vuxna yrkesverksamma.
Om du som chef har höga förväntningar på dina medarbetare, och samtidigt anstränger dig till det yttersta att ge samma medarbetare de bästa förutsättningarna att lyckas, då kommer det att hända grejer! Då dansar vi!
Så käre minister; ha höga förväntningar på oss som jobbar i skolan!
Vi har kompetens, passion, erfarenhet och visioner. Använd oss – dansa med oss! 

För nu står du där på skoldansgolvet mitt i strålkastarljuset.
Din företrädare Jan B har nog (kanske) känt att det där ljuset stuckit lite i ögonen på sistone.
Han hade liksom tappat både takt och ton i dansen. Det händer, och det kan gå fort.fridolin
Skolans folk är naturligtvis inte en homogen massa. Vi är individer med lika många åsikter om skola och skolutveckling som höstlöv i en ordinär svensk lövskog – och du kommer att möta dem alla. Men om jag ska göra en enkel analys av mina skolflöden i sociala medier är det ändå en rätt stor andel av de där höstlöven som rodnar av iver och entusiasm av att få en skolminister som känner svensk skola inifrån.
Och med de där höga förväntningarna och känslan av att det är en ”skolmänniska” som nu tar över rodret för svensk skola kommer förstås också risken att besvikelsen blir monumental om förväntningarna inte infrias.
För höga förväntningar?

Jag tror att din allra största utmaning, Gustav, blir att inte falla i fällan att försöka åstadkomma en massa quickfix i skolfrågor.
För även om många nu, i sina förväntningar, längtar efter de magiska quickfix-besluten eller -resurserna eller -överenskommelserna,
så vet vi som jobbar i skolan att hållbart lärande och utveckling aldrig nånsin är en quickfix. Det tar tid. Och det är en ömsesidig dans.
Den som är ansvarig; ledaren, får aldrig någonsin svikta i sin tro på att den andre ska kliva in i dansen och ta för sig. Och inte bara lära sig stegen utan vilja skapa egna, nya danser!
Så våga ha tålamod, Gustav. Våga ta beslut som blir långsiktiga förändringar. Hållbara förändringar.
Men lova mig att du samtidigt för det där samtalet på skoldansgolvet med oss i skolan!
Det som gjort att du fick rätt många lärarröster i valet.
Det som gjort att så många i skolan känner att du är en ”skolmänniska” – en verklig företrädare för dem som tillbringar sitt arbetsliv i skolan. Det som gjort det tydligt att din skolkompetens är djupare och mer nyanserad, och mer personlig, än din företrädares.
För med samtalet kommer den formativa utvecklingen. Det är inte i de stora kursändringarna revolutionen ligger, utan i våra små, små vardagliga val och beslut. I klassrum, på rektorsexpeditioner, på skolkontor och ubildningsdepartement.
I forskning och beprövad erfarenhet. En tålmodig dans.
Välkommen in i dansen!
Höga förväntningar.

 (Bilden ovan är lånad från SVT:s rapportering om EU-valet 2014)

 

 

 

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s