Världens bästa skitdebatt

Ungefär halvvägs in i partiledardebatten om skolan på bästa sändningstid i landet lagom-TV händer det.
Partiledarna har avhandlat PISA, lärarlöner och sin egen förträfflighet, och programledarna vänder sig nu plötsligt mot den lilla skaran åhörare; utvalda, inbjudna skolmänniskor som tillsammans sitter på eoner av erfarenhet, kompetens och visioner om skolan. Hen låter ögonen vandra över passionerade lärare, bloggare och twittrare, lärarstudenter, rektorer och …. stannar med blicken i mina ögon.

-Vad säger du? Vad vill du säga till partiledarna såhär tre veckor före valet?

De fem gråkostymklädda herrarna vänder sig om för att titta på den som nu helt oväntat fått ordet, och därmed snott värdefull mediatid från dem i brinnande valspurt.

Jag tar ett djupt andetag. Spänner ögonen i partiledarna, en efter en (lite extra länge i Jimmie, han kan behöva förstå att jag har koll på honom, liksom) och säger följande:

Låt oss börja i en annan ände! Låt oss börja med vad ni faktiskt VILL med skolan!
Om en enda av er vågade lyfta blicken från de ramfaktorer som ni med lagstiftning och quickfixretorik kan använda som maktbekräftelse och ställa er frågan -Vad vill vi med svensk skola?
Om en enda av er klarade av att lyfta ut kärnan ur det som är partipolitik, nämligen ideologi och vision, och formulera den i motsvarande ideologi och vision för skolan, och först därefter börja räkna baklänges; om det är detta som är målet, vilket är då mitt första steg?

Här försöker skolministern avbryta för att hävda att han visst har ett långsiktigt mål som han dessutom uttryckt flera gånger bara ikväll; ”Sverige ska vara tio i topp i PISA om tio år”. Jag stoppar honom milt men bestämt med en tydlig handrörelse.
-Det där är INTE en vision, Jan. Och den handlar framför allt inte om eleverna utan om VM i provkonstruktion. 

Jag fortsätter;
Om en enda av er valde att möta väljarna med respekt och tilltro till deras förmåga att förstå skolans komplexa värld, istället för att förenkla till banalitet och ordningsbetyg.
Om en enda av er vågade säga; -Nej, vi är inte helt nöjda med det samhälle vi har idag, och vi behöver tillsammans med skolprofession och vetenskap fundera på vilka kompetenser och förmågor våra unga behöver, och hur vi stimulerar dem att utveckla självkänsla och egenmakt så att de inte bara möter framtiden som våra kopior, utan formar framtiden som bättre, utvecklade varianter av sin föräldrageneration.
Om bara en enda av er gjorde något av detta.

Här ställer jag mig upp för att understryka vikten i mitt budskap. 

Då skulle den här direktsända debatten vara oändligt mycket mer intressant, både för er och för oss.
Då skulle skolmänniskor och lokalpolitiker (som sitter hemma i TV-soffan och känner sig lite tilltryckta efter att Utbildningsministern kallat dem allihop för ”amatörer”) och folk i största allmänhet lyssna.
Då skulle allt det vi vet om hur lärande och utveckling går till vara relevant också i det här rummet.
Då skulle det börja hända grejer, jag lovar!

Så sätter jag mig långsamt ner på min bänk igen.
Det är tyst en sekund eller två. Det är som att alla i rummet funderar på vilka grejer det är som faktiskt skulle börja hända.
Och så vänder sig programledaren till partiledarna igen och drar efter andan.

Mitt twitteralias är Thingelingela.
Inspirerat av sagofiguren Tingeling, som med sitt magiska trollspö kan få de mest fantastiska och oväntade saker att hända.
Bara du tror på det.

 

 

 

3 thoughts on “Världens bästa skitdebatt

  1. Tack för ditt inlägg, såg inte programmet då jag är trött på betyg, ordning/reda, diciplin, kunskapsinmatning. Men jag instämmer i det du säger att efter själv ha jobbat som lärare. Skolan jobbar för att bli lik andra skolor o inte en skola med ideer där kunskapen måste ingå i en helhet och framför allt varför. Eleverna saknas allt för ofta vid debatter om skolan, kanske ska politikerna börja prata med eleverna om varför de inte tror på skolan som sådan – för jag tror det handlar om misstro. Elever med psykosociala problem hemma eller egna är inte heller något som vare sig betyg eller ordningsregler ordnar lika lite som elever med särskilda behov blir några mönsterelever i en sorteringsskola. Stöttar dig till 100

Kommentera

