Vad har du på hjärtat?

I min bloggmall står det ”vad har du på hjärtat?”  i fältet där jag ska skriva min text, när jag loggar in. Jag har inte sett det förut, men just idag lyser orden mot mig.

Vad har du på hjärtat?IMG_1777

På mitt hjärta har jag mötet med ett barn.
Ett barn som på måndag börjar som elev i min skola.
Ett barn som idag besökte skolan tillsammans med sin familj.
Ett barn som för bara några veckor sedan flydde från ett land i krig, långt borta, och hamnade här.
I min stad. I min skola.

Ett barn som först är blygt och ängsligt och väldigt tyst, trots att vi har möjligheter att mötas språkligt.
Men ett barn som stillsamt stryker med handen över borden i ett klassrum.
Som diskret men ivrigt söker sin förälders uppmärksamhet för att peka på ett pingisbord i ett kapprum.
Ett barn som, när vi tittar in i idrottshallen, drar efter andan och inte kan hålla sig längre
-Jag älskar att idrotta!
Ett barn som ser mig i ögonen och nickar bestämt på min fråga om hen tror att det blir bra att gå i skolan här.

När barnets mamma tar mig åt sidan och förklarar, nästan ursäktande, att ”det har inte blivit så bra skolgång för mitt barn den senaste tiden. Det har varit för farligt att gå ut”.
Då vet jag inte vad jag ska svara.

Och när vi med gemensamma krafter och många leenden har tagit oss igenom en krånglig svensk blankett och all formalia är avklarad,
då tar jag högtidligt barnet i hand och säger ”Välkommen! Jag är så glad att du vill vara elev här!”
Och så tar jag föräldrarna i hand och säger samma sak. ”Välkomna!”
Sen går jag in på mitt kontor och gråter.

Hur är det möjligt att det finns människor som vill förvägra just det här barnet det som för de egna barnen ses som en självklarhet?
Hur är det möjligt att det finns människor som skulle se det här barnet i ögonen och säga ”försvinn!”
Hur har det blivit så att det finns människor som har låtit ett tjockt lager brun sörja växa fast på sina hjärtan?

Jag är stolt och glad och enormt ödmjuk inför det faktum att jag och mina medarbetare ska få vara en del i att skapa en ny framtid för just det här barnet.
Och för hens familj. En framtid där ordet HOPP får plats.
Jag är stolt över att bo i en stad i ett land där vi väljer att säga ”välkommen!”

För något alternativ finns inte. Inte i mitt hjärta.
Där finns gott om plats.

 

One thought on “Vad har du på hjärtat?

Kommentera

