Att börja med en idé

”- Hej Ingela, du får jobbet som rektor. Du ska starta en helt ny kommunal F-9-skola.
Du börjar i januari. I augusti, sju månader senare, kommer eleverna.”
Tack.
Wow! Vilket uppdrag, vilket förtroende!
Var finns manualen?

Det fanns ingen manual. Det fanns (och finns!) en ledning, en stab och en mängd goda critical friends inom kommunen,
men ingen manual.
Var börjar man? Hur gör man?
Inte behöver väl skolan ha en ”affärsidé”?
Skolan har ju en läroplan som är tydlig med uppdraget, hur svårt kan det vara? Idéer och koncept kan friskolebranschen ägna sig åt. Kommunala skolor ska ägna sig åt att vara.. ja… skolor.

Jo, skolan behöver en idé! Skolan måste veta sitt syfte. Leili Falsafi, en mycket klok människa som jag haft förmånen att möta vid några tillfällen, kokar ner tankar om en syftesstyrd skola till en enkel fråga;
– Vilka vill vi att våra elever ska vara när de lämnar grundskolan?

I den frågan ryms allt!
Vilka kunskaper ska eleverna ha? Vilken värdegrund ska de leva efter, hur vill vi att de förhåller sig till varandra, till omvärlden och till sig själva? Vilka förmågor ska de ha upptäckt och utvecklat hos sig själva? Vilken typ av undervisning och lärande behöver de befinna sig i under sin skoltid för att de ska vara de vi vill att de ska vara när de lämnar grundskolan? Och hur behöver vi som skola i så fall rigga vår organisation?
Hela manualen ryms i den där frågan! Så enkelt – och så svårt..!

Att börja från början är att få möjligheten att börja i rätt ände. Ibland talar vi om skolutveckling och skolförändring i termer av att vi ska bygga om maskinen medan flygplanet är i luften; man kan liksom inte stanna hela verksamheten för att organisera och strukturera om i stort och smått, och det gör det extra svårt. Jag har haft den stora förmånen att få påbörja bygget medan planet fortfarande står på marken. Men också då är det väldigt lätt att bygga ett exakt likadant plan som alla de som redan befinner sig i trafik. De vet vi ju hur man bygger! Men vi är tämligen överens om att de inte riktigt flyger så som vi önskar. De känns gamla och tunga och bränsleslukande och trögnavigerade. Så jag vill inte bygga ett likadant plan. Mina chefer och de politiska beslutsfattare som följer ”min” resa vill inte heller att jag kör karbonpapper på tidigare byggritningar. Förväntningarna är skyhöga.
-Gör någonting nytt!
-Bygg en skola som blir en modellskola!
-Skapa en skola som håller idag och i framtiden!
-Säkra att alla elever får tillgång till bästa möjliga lärande – och att de når goda resultat enligt de måttstockar vi har tillgång till!
-Visa att det går att ”göra skola” annorlunda, inom de befintliga ramarna och strukturerna, och gör den framgångsrik!

Jag ha antagit utmaningen!
Jag har rekryterat medarbetare som med mod och kompetens, med energi och nyfikenhet är beredda att anta utmaningen!
Tillsammans med mig och, framför allt, tillsammans med varandra och med eleverna.

Och jag gör den lilla, lilla vridningen av frågeställningen och väljer att inte stanna vid ”hur ska skolan vara?”,
utan ställer frågan ”hur ska eleverna som går på skolan vara när de lämnar den?”.
Det blir så mycket enklare! Inte enkelt, men enklare!

Alla de beslut vi måste fatta, inför skolstarten och sedan, dagligen, när skolan myllrar av elever och lärande, blir så oändligt mycket enklare att fatta när vi kan spegla dem i bilden av vilka våra elever ska vara när de lämnar vår skola. Alla val vi måste göra blir tydligare. Alla prioriteringar blir enklare.

Så JA, skolan behöver en idé. Skolan behöver bestämma sig för sitt syfte.
Vi har bestämt oss. Om två månader kan vi öppna skoldörren och släppa in våra första elever.
Nu kör vi!

 

 

 

 

Advertisements

One thought on “Att börja med en idé

  1. Oh ja! Always start with syftet! 😉
    Kompletterar gärna med ”Vilka vill vi att våra elever ska vara idag och vilka vill vi att de ska vara när de lämnar skolan?” om jag får 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s