Några ord om betyg

När jag läste Jan Björklunds debattartikel i GP idag; Därför behöver vi tidiga betyg , fick jag en plötslig lust att göra ett litet experiment. systematisk kvalitetsarbete
Läs texten igen, men genom mina glasögon. Jag har bytt ut ett ord (gissa vilket!) i Björklunds text mot ett annat.

//… Hur mycket kan Kalle? Hur mycket har Lisa lärt sig den här terminen? Tidig och regelbunden uppföljning som svarar på sådana frågor är nödvändig för att veta hur eleven ligger till och vad för stöd och stimulans som behövs för att eleven ska nå längre. Alliansen vill därför att systematiskt kvalitetsarbete ska /göras/ från årskurs 4.
Föräldrar måste tidigt få reda på hur det går i skolan och den elev som inte når kunskapskraven ska snabbt få stöd. Då krävs det systematiskt kvalitetsarbete, tydlig information om hur eleven ligger till.

Systematiskt kvalitetsarbete gör skolan mer fokuserad på kunskapsresultaten. Skolledningen måste fundera på vad som krävs från skolans sida för att alla ska bli godkända. Läraren analyserar mer vilka svaga sidor en elev har och vad eleven alltså behöver koncentrera sig på. Systematiskt kvalitetsarbete lägger en grund för det fortsatta skolarbetet och skapar en drivkraft för skolan och eleven att nå längre.

Skolan måste sedan, utifrån det systematiska kvalitetsarbetet, se till att alla elever får det stöd och den stimulans de behöver. De senaste veckorna har Alliansen berättat om flera nya förslag som ska ge eleverna mer kunskap //

// Systematiskt kvalitetsarbete // lyfter inte i sig skolan, men de sätter fokus på kunskapsresultaten, på hur arbetet ska läggas upp för att eleverna ska lära sig mer. Folkpartiets skolpolitik bygger därför på både systematiskt kvalitetsarbete från årskurs 4 och satsningar för att stötta och stimulera eleverna. Så når vi mer kunskap i skolan och hjälper fler elever att nå så långt som möjligt.

 

Om vi gör så här, Jag Björklund, är jag den första att skriva på för att börja redan i Förskoleklass!

Om vi alltså byter ut alla ”betyg” i texten till ”systematiskt kvalitetsarbete” så händer det något väldigt intressant!
Bara genom att byta ut ett enda litet ord skapar vi en helt annan tyngd och bredd och respekt för professionen i den argumenterande texten!
Det summativa, fyrkantiga kvalitetsinstrumentet betyg blir istället ett dynamiskt arbetssätt med en tydlig stödstruktur som bejakar att lärande är en komplex process och att det finns en rad faktorer som måste identifieras, lyftas upp i ljuset, stämmas av och analyseras för att vi ska åstadkomma det som jag ändå i min välvilja vill tro att Jan Björklund också vill: En kvalitativ undervisning som resulterar i att unga människor, när de lämnar skolan, har rätt sorts kompetenser och kunskaper för att ta aktiv del i det globala samhällsbygge som ständigt pågår där utanför klassrumsväggarna.
För det briljanta med ett systematiskt kvalitetsarbete är att det faktiskt, använt på rätt sätt, åstadkommer precis det som Björklund är ute efter; ett fokus på kunskaperna och på hur arbetet ska läggas upp för att eleverna ska lära sig mer.
Betyg gör inte riktigt det, vill jag hävda.

På köpet får vi skolorganisationer (inklusive kommunala och privata skolhuvudmän) som fokuserar på rätt saker. Som ställer rätt sorts frågor till eleverna och till verksamheten och efterfrågar rätt sorts information. Och som, baserat på den information de får, kan göra rätt sorts prioriteringar och ge rätt sorts stöd. Och du behöver inte ens tillsätta en utredning, Jan. Skolverket är nämligen enormt skickliga på detta med systematiskt kvalitetsarbete; av dem kan vi lära oss allt vi eventuellt behöver!

Så vad säger du, Jan Björklund, ska vi prova att använda det här ordet istället ett tag?
S-Y-S-T-E-M-A-T-I-S-K-T  K-V-A-L-I-T-E-T-S-A-R-B-E-T-E.

 

Annonser

2 thoughts on “Några ord om betyg

  1. Ping: Endast betygen legitimerar betygen | Fröken Ann

  2. Jag vet vad betyg är, och jag gillar det inte. Det är dåligt för många elevers motivation och än värre för skolans mål och mening. Men vad innebär ”systematiskt kvalitetsarbete”? Jag tycker att det är väldigt lätt. Höj lärarnas löner ordentligt. Se till att de svagaste eleverna och skolorna har de bästa lärarna. Skapa en pedagogik som utgår från neurovetenskap, som Matin Ingvar presenterat. Skippa skolplikten efter nian och bygg ut ett lärlingssystem. Ge Komvux mer pengar. Avskaffa ålderssegregerade klasser. Se till att lärarkåren har en bra ledning som också kan ta elevernas parti och vara ledare för eleverna. Värna omyndiga elevers rätt att slippa kränkas av andra elever, godtyckliga omdömen och betyg. Inför rättssäkerhet och mänskliga rättigheter för alla, också omyndiga, offer som förövare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s