Hur understår du dig?!

Kära Anders Borg.
Jag struntar i de vänliga hälsningsfraserna och går rakt på sak.
Nu räcker det!
Jag har just läst en artikel från Affärsvärlden där du uttalar dig apropå svenska ungdomars bristande matematikkunskaper.
Exakt VAD tänker du att du ska uppnå med ditt uttalande om skolans matematikundervisning?
När jag läser artikeln i Affärsvärlden vill jag först inte tro på det jag läser. Men att en journalist skulle lyckas hitta på den arroganta ordharang om svensk skola, DITT LANDS skola, som finns i artikeln, är så osannolik att jag inser att det bara kan vara ett citat. Du har faktiskt uttryckt dig såhär. Du, som är en av Sveriges mäktigaste personer, som skulle kunna vara en förebild för mängder av kids och ambitiösa unga vuxna runtom i landet, häver ur dig en arrogant, raljant och brutalt kränkande beskrivning av hur du tycker att svensk skolas matematikundervisning går till.
Tack så j-a mycket!

Det finns gränser, Anders Borg.
Det är okej, det är till och med bra, att diskutera, att kritisera och att problematisera utmaningar och brister i svensk offentlig verksamhet. Det är din och andra makthavares plikt. Det är också min plikt, som skolledare och ansvarig för skolans pedagogiska arbete. Och tro mig, vi börjar bli rätt vana vid att diskutera och problematisera våra egna brister i skolan, men att sälja ut en del av det som en moderatledd alliansregering faktiskt har både makt och formellt ansvar för är inte bara dumt, det är banne mig både tjänstefel och övertramp.

I samma vecka som dina allianskollegor trumpetar ut budskapet om att ordning och reda är viktigast fokus för skolan, att våra unga medborgares värdegrund måste snäppas upp och skärpas till, så att fokus hamnar på rätt saker, så att de kommer i tid, beter sig som folk och låter sig bli undervisade och utbildade.
I samma vecka häver du alltså ur dig okunniga, barnsliga., arroganta och raljerande ”sanningar” om undervisningen i svensk skola.
Hur understår du dig?!
Vilken förebild du är, Anders Borg…

Vad tänkte du att du skulle uppnå med ditt uttalande?
Eller rättare sagt, vad tänkte du inte på?
Att du inte bara höhö-ade lite skojsigt tillsammans med polarna på ett Bank-  och finansseminarium.
Att media hugger som illrar på citatvänliga uttalanden. Att sociala medier är snabbare än Fantomens skugga.

Exakt på vilket sätt tänker du att ditt uttalande gynnar skolan? Och även om du skiter i skolan, på vilket sätt gynnar det dig och den regering du representerar?
Använd dina matematikkunskaper (som du ju trots allt tillskansat dig i svensk skola!) och gör en kalkyl på hur många av dina väljare som skulle kunna vara lärare, eller gifta med en lärare, eller barn till en lärare, eller föräldrar till en lärare, eller bara kompis med en lärare. Gör sen en enkel subtraktion och stryk dessa ur din hög med röster på valdagen.

Det är nog nu.
Jag är innerligt trött på att bli hånad, kränkt och dissad längs med fotsulorna av dem som ber mig och mina kollegor om förtroendet att även i fortsättningen leda och ta ansvar för svensk skola.
Nu låser jag min dörr och väntar tills du och dina makthavarkompisar kan uppvisa ett acceptabelt beteende.

66 thoughts on “Hur understår du dig?!

  1. Ping: Kära Anders Borg | Fröken Ann

  2. Såå jävla bra!! Har en gng hjälpt denna regering till makten, vilket jag skäms över idag! min röst lär dom inte få igen!! EVER!!!!!

  3. oj, förklara för mig på ett sätt så jag förstår. är varken politiskt engagerad eller arbetar inom skola/utbildning. vad är det som skiljer anders resonemang från de övriga partierna och politiska talesmän?

  4. Men Borg har ju rätt i sak även om de medel han förordar inte kommer att träffa helt rätt. Och hur menar du Ingela, att ytterligare samtal om ”värdegrund” skulle förbättra situationen i klassrummen? Det som behövs för en bra skola är främst att vuxenauktoriteten återupprättas. Det handlar alltså om ”respekt” som kidsen kallar det. Det måste vara tydligt att det är läraren som bestämmer i klassrummet och alla måste veta att det får konsekvenser att allt för ihärdigt utmana denna ordning. Och så måste skolan servera mat som smakar gott. Börjar man med det så är slaget vunnet.

  5. Som f.d. lärare så kan jag bara konstatera att med jämna som ojämna mellanrum så stiger en och annan skolgud upp över horisonten och skall predika bättring. Vanligen har person möjligen sett en modern skola på vykort. I en del fall så har men sett ”Hets” och älskade figuren Caligula, då man tydligen vill återinföra den gestalten i skolan. Inte minst om man är major i reserven.
    Vet inte hur många föreställningar jag har varit om ”Inlärningskurvan”. En sak är i alla fall förundransvärt och det är att kurvan den är samma årtionde efter årtionde.
    Den lärare so lyckas bäst, är inte den med störst kunskap, utan det är den som kan hålla en ”show” inför klassen. Utbildning som är underhållande, den sätter sina spår i eleverna.
    Korvstoppning har aldrig varit en bra metod. Inte blir den bättre av att han som sitter på sin kammare och räknar stålar propagerar för metoden.

  6. Herregud! Med den undermåliga svenska och de uttryck du använder, ber jag till gudarna att du inte befinner dig i skolvärlden, som ”förebild” för våra barn! Att vara en förebild och uttrycka sig nyanserat och väl är INTE en resursfråga! Och du, kalla aldrig mina barn för ”KIDS” … ! Såå illa !!

    Ps. Exakt på vilket sätt tänker DU att DITT uttalande gynnar skolan? Ajajaj !!

  7. Ska jag välja mellan att rösta på lärare, förlåt mentorer eller M så får det bli M då. Ingen lärare, förlåt mentor har under de 11 år med mina barn i grundskolan övertygat mig om någon som helst kunskap eller engagemang. Det är verkligen ”flum” på skolan idag. Ingen vågar säga något till er mentorer då det går ut över det egna barnet. Jag kommer inte rösta på M eller något av alliansens partier då de har en stor del i svensk skolas ”flum” En sak till. Schoolsoft är det sämsta som hänt svensk skola. Stressen bland våra barn är enorm och värre blir det. De största mobbarna är inte barnen, det är ni lärare förlåt mentorer.

      • Förstår att du är mentor kallhelgesola. Tar bort fokus från det som är det viktiga i det jag skrev precis som en riktig mobbare. Skäms på dig mentor.

      • Jag är ingen mentor, utan pensionär efter ett livslångt förflutet i privata företag. Jag har synpunkter på ditt inlägg. Jag trodde i min enfald att det är själva vitsen med detta medium. Om du kallar detta mobbing, bör du nog ägna dig åt annan verksamhet.

      • Att vara äldre innebär inte att man har rätt. Ditt skrivande är klar härskarteknik, precis så som mentorerna idag arbetar. Vilken loge tillhör du?

      • Hej Carl. Du verkar ha besynnerligt svårt att bemöta mina inlägg utan att tillskriva mig egenskaper som ingenting har att göra med debatten. Du känner inte mig och om du nu ska gissa vad jag jobbar med, vilka logar jag tillhör m.m. gör det då någorlunda begåvat i stället för att enbart avslöja dina brister på argument.
        M.V.H.
        Olav H.Enberg

  8. Men Borg har ju helt rätt och när han säger ”flumpedagogik” så kallar han en spade för en spade. Det är tråkigt att det finns vissa lärare som kände sig träffade och fick sin utopiska vision om kumbayaa krossad. Matte lär man sig genom att nöta, nöta och nöta lite till. Jag tillhörde den första årskullen som fick betyg efter Göran Perssons nya system och det var han som var grundaren till ”flumskolan”. Man lär sig knappast genom att sitta i grupp och ”diskutera” en andragradsekvation. För övrigt lär vi oss mer avancerad mattematik på tok för sent.

    Vad är det för fel på papper, penna och sudd? Varför var skolresultaten bättre innan Perssons flumskola? Det är dags att gräva upp 1970 års skolplan, stoppa i kopiatorn och hänga upp i alla Sveriges lärarrum. Den funkade, varför skulle den inte funka idag?

    • Vill du ha en skola som på 50- 60- eller 70-talet får du också leverera barn som kan ta auktoriteter och DU som förälder ska inte komma och berätta för mig vad jag skall göra. För så var det på den tiden. Man visade skolan och dess personal respekt och de som arbetade där tjänade, motsvarande i dagens penningvärde upp mot 60.000 kr i månaden. Och du, glöm hänsyn för elever med diagnoser, stryk också anpassning för elever med psykiska problem och DU glöm allt vad som heter individuella lösningar för elever. I den skolan vara alla lika. Och föräldrar hade INGET att säga till om. Men vill du ha det? Okej, kör i vind.

      Ni nu som besitter så enorma kunskaper om skolan. Som t ex predikar 70-tals pedagogik och berättar om att det var bättre förr. Varför är ni inte själva lärare? Så mycket mer utbildning kan ni inte behöva med tanke på hur inkompetenta lärarna är redan. Utan, det är nog bara att hugga i. Välkommen till framtidsjobbet! Här blir du utskälld och hånad varje vecka, åtminstone i media. Utskälld och nervärderad för att du arbetar och strävar i ett system med enorma brister. Brister som politiken inte har tagit tag i på över 20-år. Skolan är mer en politisk sandlåda än en fantastisk möjlighet för barn och ungdomar. Så visst är du välkommen. (Behöver jag säga att du tjänar 10.000 mindre än du borde? Men, det bjuder du nog på för den goda sakens skull.)

  9. Han har ju faktiskt rätt. Så urdåliga matematikkunskaper ungdomarna har nu förtiden är fullständigt surrealistiskt. På de tekniska högskolorna måste t.o.m. större delen av de antagna få stödundervisning. Det är ju för fan inte klokt! Men så blir det när alla ska tycka och känna istället för att hantverksmässigt tillägna sig kunskaper genom ihärdig träning. Sedan finns det alltid tanter som reagerar hysteriskt så fort någon säger den obekväma sanningen.

    • Hej 60-talist. Jag är nyfiken på vilken forskning du stödjer dig på när du säger att ”större delen av de antagna får stödundervisning” på tekniska högskolor? Och om det är mig du kallar ”hysterisk tant” så är jag smickrad över att du ändå tycker att min blogg är så intressant att du ödslar tid på att kommentera den. mvh tanten född på 70-talet.

      • Jag undrar lite försynt vilken forskning du stöder dig på när du hela tiden hävdar att ditt yrke borgar för att du vet bäst. Att ha åsikter är i stort sett alltid sunt, att inte alla håller med är likaledes hälsosamt. Jag har noterat att skolfolk, lite nedlåtande sågar alla utanför skolan med motivet att vi saknar kunskaper. Ni som har svaren kanske skulle delge oss dem i stället för att kalla oss okunniga.

  10. Hemska upplevelser för er lärare, men det som Borg nu säger är sanningen. Det är på tiden att någon politiker uttrycker sig på ett rakt sätt angående skolan. Uttrycket ”det var bättre för” är något som lämpar sig väl då man diskuterar skolan

  11. Anders Borg gick i skolan innan det blev en flumskola, innan allt gick utför. Om vi har så bra lärare och att ni är så bra, varför är resultaten så urusla? Skolan är ju ett skämt, har du inte fattat det så har du inte fattat mycket. Studenterna som kommer till tex KTH, vissa av dem är ett skämt. De är en produkt av hur skolan fungerar. Självklart finns det bra lärare och bra skolor. Men de hör numera till undantagen.
    Du får gladligen bevisa för mig, att vår svenska skola är en bra plats för att utbilda elever på. Jag kan lätt bevisa motsatsen av de resultat de har och hur dåliga kunskaper de har när de söker in till högskolor, speciellt i matematik.

    • ”Anders Borg gick i skolan innan det blev en flumskola…” Därför har han inte klarat högskolan, ville du säga, eller?

  12. Jag håller med Anders Borg i detta fall, även om jag inte röstat på M. Om jag tittar på mina döttrars klass, så finns det inte alls samma krav på kunskapsinlärning (”hårdpluggande” av matteuppgifter precis som Anders B talar om) som när jag var elev, utan det är grupparbeten där de slöaste inte gör någonting och de ”bästa” får göra rubbet för att hela gruppen inte ska anses som dålig. Elever som fuskar, tar gamla prov, fotar prov med mobilen och skickar svaren till kompisen etc. Och nu talar jag ändå om en ”ansedd” skola; har vänner vars barn i förorten anger samma sak.
    Att du sedan är personligen är oförskämd mot AB efter att ha läst Affärsvärlden ser jag som en svaghet för lärarkåren. Ta tag i problemet istället för att tro att det blir mycket bättre om man röstar fram någon annan. Ta ett kliv in i verkligheten för en gångs skull.

  13. Tänk om du var lika tuff i skolan som här? Du dessutom garanterat Miljöpartist eller Vänsterkommunist dessutom. Något annat är inte väntat från en flumlärare!

    • Hej Stig! Roligt att du tar dig tid att kommentera på min blogg. Jag undrar vad du stödjer dig på när du så säkert uttalar dig om både hur jag är på mitt jobb och vilken politisk tillhörighet jag (borde) ha. Jag tror nämligen inte att vi träffats.

  14. Man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka. Man kan tvinga eleverna till mer matte. Vill man att de ska bli ingenjörer så måste man dessutom inspirera, väcka en inre motivation och få eleverna att tro på sig själva. Gör man det med tvång? Många elever förstår inte det roliga eller nyttiga med matten idag. Allt för många känner sig inkapabla och dumma. Det är inte på grund av flumskola utan på grund av dumskola. Inga elever har väl blivit direkt dummare av att gå i skolan? Ändå tappar allt för många både självförtroende och studiemotivation. Hur understår sig skolan att skapa elever som känner sig dumma och skoltrötta? Ett förskräckligt resultat, inte av knappa resurser, dålig miljö, sociala problem, kassa lärare eller för höga krav utan av en i stora delar direkt kontraproduktiv verksamhet styrd av tokiga målsättningar och en illa genomtänkt läroplan. Problemet är inte nytt och inte svenskt. Mer av det dåliga är inte lösningen på ekvationen. Tyvärr måste både Borg och skolan få underkänt.

    • Intressant diskussion och en del balanserade inlägg. Tack för detta ingelanetz! (En reflektion är att de som är mest kritiska till dagens ”flumskola” själva har flest stav- och grammatiska fel. Se till exempel Stig Palm, nedan.) Jag måste tillstå att det här inlägget av Nils är det bästa hittills enligt min mening. Ok, det är kanske inte så provocerande och det är svårt att säga emot det, men det visar att skribenten är väl insatt i didaktiska dilemman.

      • Du Henrik! Lätt att slå fel på tangenterna här. För övrigt hade det varit bra om du som ‘svensklärare’ hade tagit fram ‘rödpennan’ och rättat det som du påstår är fel? En sak behöver du inte rätta, avsikt och mening med min insändare, den gick hem!
        Att använda ‘språkfel’ som ursäkt visar att du inte har något vettigt att komma med när det gäller ämnet. Kallas av feministrörelsen för härskarteknik.

  15. Hej alla ni som kommenterar, kul att ni tar er tid! Jag kommer inte att svara er var och en, men vill ge några generella kommentarer till er som är kritiska till mitt inlägg. 1. Jag är inte kritisk mot ATT Anders Borg uttrycker åsikter om skolan. Jag är kritisk mot HUR han uttrycker dem. 2. Jag delar inte Borgs åsikter om skolan, men för att kunna diskutera vad som fungerar i skolan och vad som inte gör det behöver jag möta en grundläggande respekt för min kompetens och profession – och en ingång i diskussionen som bygger på fakta och/eller vetenskap, inte på raljant personligt tyckande. Jag tycker inte att Borg visar den respekten i sitt uttalande, därför blir jag arg. 3. Om ni läser några av mina tidigare blogginlägg kommer ni med all önskvärd tydlighet se att jag inte alls blint försvarar dagens skola och pedagogik. Det finns otroligt mycket som behöver bli bättre, och jag är beredd att jobba stenhårt för att åstadkomma just det. Det är därför jag valt att bli rektor. Allt gott till er alla!

    • Ja ja..Olof Palmes spökar fortfarande och borde Alliansregeringen för länge sedan tagit tag i. Ska fan vara lärare med 0 i auktoritet. Eleverna gör som de vill i stort sett. Värre, ,ed hjälp av enfaldiga föräldrar som inte förstår sina barns bästa?

    • Jag tycker att du nog bör ta till dig AB:s kritik mera balanserat i stället för att avfärda den som ” raljant personligt tyckande”. Personligt tyckande är vad vi alla gör oss skyldiga till, även du. Fakta är att svensk skola är ett stort fiasko, svenska ungdomar halkar efter i en internationell jämförelse och lärare, rektorer, politiker i kommuner och stat är delaktiga. Jag har haft barn och har barnbarn i skolan, och ibland blir man helt paff över lärarnas brist på kunskaper. Det finns bra lärare, ingen tvekan därom. Men alldeles för många är undermåliga.

  16. Nedan finns ett axplock av alla de verkliga problemen i skolan. Detta ÄR också svensk skola eller min och många andras vardag. En skolvardag som man kämpar med att få ihop. Detta gör vi till tonerna av Björklund, Borg, Fridolin, Löfven och alla de andra folkvalda som tjafsar om skolan istället för att lyssna och försöka att vara en del av lösningen.

    Några av de verkliga problemen i skolan (i slumpmässig ordning):

    * Inga speciallärare. Du har allt från vanlig barn och ungdomar som är allt från svaga till duktig i klassrummet, till barn med mycket speciella behov. T ex barn/ungdomar med dyslexi, ADHD och dyskalkyli till självskadebeteende, depressioner och social problem. Alla har rätt att få undervisning utifrån sina speciella behov.
    * Ingen ordentlig kompetensutveckling på mer än 20 år.
    * Friskolor! Vad ska man konkurrera med? Pedagogik! Alla möjliga konstiga tankar skall få utrymme. Bra eller dåliga skall föräldrar avgöra genom att flytta runt sina barn. Från den ena skolan till den andra. För det är frihet!
    * Betygssystemet. Bara du som lärare sätter ett E (motsvarande godkänt) så finns inga problem. Lagen säger till och med att alla elever har RÄTT till ett E. Det är skolans ansvar. Eleven och föräldrar behöver inte göra någonting.
    * Föräldrar med konstant dåligt samvete. Är beredda att göra vad som helst för sina barn, bra som dåligt. Bara de får vara vän med sin barn.
    * Inga administrativa verktyg. Många gånger kostar mjukvaran som skolor använder 0 kr. (det skall tolkas bokstavligt). Taxichafförer har mer ändamålsenlig teknikpark än en lärare.
    * För många elever med problem som skolan inte är rätt plats att ta hand om. T ex psykisk ohälsa. En dumpning av hälsoproblem från BUP till skola och skolhälsovård.
    * Brist på kompetenser. Lärare får ta hand om allt från datorer till möbler, krukväxter till marknadsföring och svåra psykologiska eller/och socialt tunga samtal med elever och föräldrar. Man skall anpassa ALLT på individ nivå även om man har uppemot 150 elever i veckan. Man skall vara väldigt omnipotent i skolans värld. För resurser att plocka in rätt man på rätt plats finns aldrig.
    * Lärare skall inte planera en lektion utan ibland två, tre, fyra eller fem lektioner för ETT lektionspass. Alla elever har rätt att få det på sitt speciella sätt. Tiden för detta är knapp, mycket knapp.
    * Väldigt få lagar som gör att skolan kan ställa krav på elever och föräldrar.
    * För mycket politik och för lite pedagogik. Skolan är politikernas lilla sandlåda. Här kan ALLA tycka hur dumt som helst. Skulle lärare, specialpedagog, professor eller på annat sätt kunnig på området säg något som du inte gillar, kan man avfärda det med flum.
    * För många föräldrar som som tror att skolan kan och har möjlighet att anpassa all verksamhet utifrån det egna barnets behov och föräldrars önskningar.
    * Kursplaner som inte uppmuntrar till fördjupade kunskaper. Kunskaper som bygger vidare på det du kan utan som ofta innehåller mycket repetition. Detta gäller så klart inte Ma, Fy, Ke och Bi.Dessa har en särställning.
    * Låga löner. Låga löner lockar inte de bästa. Det leder till låga intagningspoäng på lärarhögskolorna och ibland faktiskt till usla lärare. Man får vad man betala för. Men vi skall väl göra vårt arbete för den goda sakens skull.
    * Som lärare har du ALDRIG tid att välja den bästa pedagogisk formen för t ex en uppgift. Den näst bästa slutade vi med redan på tidigt 90-tal. Nu är vi nere på tredje -fjärde som bäst.
    * För många barn är bortskämda. Vana att vara i centrum och få det man vill ha. Man är dåligt socialt tränad hemifrån. Man vet inte att att saker får konsekvenser. Ofta sammanfaller detta med liknande brister hos föräldrarna som tror att skolan bara undervisar ett barn.
    * För mycket administration. Allt skall dokumenteras med dåliga verktyg. Man dokumenterar enbart för att ha ryggen fri. Tid, som skulle kunna används till att undervisa och stötta elever läggs på att skriva rapporter. Rapporter som man ofta inte ens har kompetens att skriva för speciallärare/pedagoger finns det få av.
    * Studiemedelssystemet! Du behöver bara släpa ditt din kropp för att få pengarna. Du behöver inte som på högskolan faktiskt prestera.
    * För mycket gratisarbete. Lärare säger sällan nej. Man kämpar på för den goda sakens skull. Men det får förödande konsekvenser.

    Det finns fler men vi kan börja med att lösa dessa. Är du beredd att vara med och hjälpa till?

    • Vad händer när du ställs inför krav som du inte kan leva upp till, när du tror att du saknar både förmåga och verktyg och sen blir kritiserad när du inte lyckas? Eller du blir inte belönad när du lyckas. Du tappar sugen. Så här fungerar samhällets krav på läraren och lärarens krav på eleven. Så här fungerar läroplanen, betygen och pedagogiken för Kalle och Lisa. De elever som tror att de har en möjlighet att lyckas försöker. Resten ger upp, tycker att det är urtrist och vad värre är, tappar tillit till sin egen kapacitet. Ska fler elever bli bättre på matte måste fler elever vara bättre motiverade att försöka.

  17. Instämmer helt Nils. Det står sig fortfarande med: Kan du inte vara bäst på att vara bäst kan du alltid vara bäst på att vara sämst.

  18. Du Ingela har ingen respekt för andras åsikter verkar det som. Anders Borg kommenterade att lärandet inom matematiken idag är allt för diskussions och grupporienterad istället för att repetera och nöta. Två olika tekniker som borde diskuteras. Men du väljer att kalla Borg för idiot och vi alla andra skall, utan diskussion, lyssna på dig bara. Usch…..snacka om härskarteknik. Inte ett dugg saklighet i din kritik.

    Jag tror personligen på att ett ämne som matematik passar att använda repetitionsmetoden medans historia lämpar sig mer som diskussionsteknikämne.

    Sen är jag superglad att läraren som slängde ut en elev från klassrummet i Höör 2007 blev friad. Men det är en helt annan historia (som är värt att diskuteras)……..

    • Hej Stefan. Kul att du tar dig tid att kommentera min text. Skillnaden mellan Anders Borg och mig är, enligt mitt sätt att se, att han är folkvald makthavare med stora möjligheter att påverka exempelvis lagstiftning och styrdokument som i sin tur påverkar väldigt många andra människor i t ex skolan. Det betyder ju att vi som bor i landet faktiskt ”måste lyssna” på hans åsikter. Mina åsikter behöver ju varken du eller någon annan lyssna på om ni inte vill. Det står dig helt fritt att låta bli att läsa vad jag skriver. Dessutom har jag inte kallat Borg för idiot.

  19. Konstig kommentar till Borgs uttalande. Han har såvitt jag kan läsa inte påstått något om hur undervisningen går till annat än att vi har färre timmar och mindre läxor. Sedan har han gjort beskrivningar av hur man lär sig och hur man inte lär sig. Det är viktigt att hålla sig till sanningen även om kritiserar finansministern.

    • Hej Claes! Kul att du tar dig tid att kommentera min text. Jag tycker att det är precis det som är problemet i det här fallet; att Borg beskriver ”hur man lär sig” utan annan kunskap om just det än sin egen erfarenhet. Mängder av skolforskning pekar på att det Borg efterfrågar; fler test, mer av att räkna tal efter tal och mer läxor INTE gynnar kunskapsutvecklingen i varken matematik eller andra skolämnen. Vad som är ”sanningen” när det gäller lärande är stort och komplext och det finns mängder av åsikter. Att påstå att det finns ”EN sanning” är därför inte att hålla sig till sanningen.

  20. Det märks att den moderata husgudens hejarklack har hittat hit. Stå på er lärare!
    Den dagen en moderat ekonom utan avslutat examen har något att lära övriga Sverige om matematiksinlärning lär helvetet ha frusit.

      • Du kan inte ens skriva under ditt eget namn men har fräckheten att tala om kunskaper i svenska när du väl förstod budskapet? Detta kallas av Feministrörelsen för Härskarteknik! Di är dissad för att tala invandrarspråk!

      • Att rättstavningsprogrammet i min mobil saknar grundläggande kunskaper i svenska är du knappast den första att uppmärksamma. Till skillnad från oraklet Borg saknar den stackaren både kompetenta korrekturläsare och av sin person hänförda ungmoderater. I sak verkar du hursomhelst inte ha något att invända eftersom du väljer att anmärka på mitt språk.

      • Det var inte stavningen det var fel på. Examen är vanligen slutprovet på en utbildning, alltså blir ” avslutat examen” lite tokigt. Jag ber om ursäktför att jag stundom är lite uppkäftig. Ta det inte så hårt.
        M.V.H.
        Olav H.

      • Olav. Pröva gärna att googla ”avslutad examen” (observera bokstaven ”d”) och återkom sen hemskt gärna med dina slutsatser. En examen vid högskola/universitet
        är idag vanligtvis något som kan begäras ut efter att ha klarat eller ”avslutat” de kurser som krävs samt redovisat ett godkänt examensarbete. Ett enskilt ”prov” kan så vitt jag vet idag inte ge en den typen av examen. Internet är fantastiskt Olav! Testa att använda det till något utöver ordmärkning.

  21. Ja, vad ska man säga!!!! Det blir så jäkla uppenbart att AB inte har någon aning om hur skolan fungerar. Vill vi ha ”bättre” resultat och mindre ”flumskola”? Lätt! Vi ändrar skollag och läroplan. Vi tar bort ett par tre ”onödiga”ämnen i skolan. Sen kör vi så det ryker i katedern.
    Eller så är vi stolta över våra innovativa, kreativa och uppkäftiga ungdomar som den svenska skolan faktiskt producerar!

  22. Jag har varit i skolans värld i snart 2 år som yrkeslärare (på en privat skola ägd av en större aktör). Och tyvärr har han ju inte fel. Skolan är ett dagis, eleverna förvaras och förväntas inte lära sig ett skit. Jag har ägnat 2 år att försöka förstå hur det kan vara sant. Men nu skiter jag i det. Kollegiet på min skola älskar elever som är inskrivna och inte dyker upp tjitjing. Som ett exempel. Jag tänkte plugga lite matte på komvux om kvällarna och bad sedermera matteläraren om hjälp med ett tal. Hen var fullkomligt opedagogisk och jag kände mig betydligt mer hjälpt av wikipedia som Anders Borg föreslår. (Röstar ej på alliansen.)

  23. Härligt att se så många konstruktiva förslag här, att kritisera andras sätt att stava/skriva i ett kommentarsfält på nätet hjälper verkligen den svenska skolan! Eftersom alla uttalar sig så tvärsäkert om den skolan förutsätter jag att alla vistas där dagligen. Konstigt att det är sådan brist på vuxna i skolan, då…

  24. Märklig debatt här konstaterar jag efter att tagit del av alla kommentarer? Min undran är; har den omskrivna Anders Borg hört av sig för en kommentar? Nej, tror inte detta. Om så vore fallet, struntar han nog i denna kritik av honom i vetskapen om att han har rätt. Skillnaden mellan detta och motsatsen är; att ha rätt eller att få rätt? Detta senare räknas vid dagens slut.

  25. Ping: Jag skällde ut finansministern | ingelanetz

  26. Ping: Saxat från SETT2014 – Det är svårt att vara snygg när man lär sig | Pedagogen försöker tänka nytt

Kommentera

