Att möta sina första elever

Måhända kommer min blogg att ta en liten annan vändning nu när jag går in i ett annat typ av uppdrag i skolans värld. Min ambition är att fortsätta diskutera skola och lärande ur ett övergripande perspektiv, men kanske lite mer personligt, lite ”närmare” klassrummet och med lite mer inifrån-perspektiv. Inifrån ett rektorshjärta.

Idag har jag träffat mina första elever!bild-3
Jaha, tänker du, det var väl inget att hojta över. Det gör ju lärare hela tiden. Varje ny elevgrupp är ju på ett sätt de första.  Men nu är jag ju inte lärare, utan alldeles nybakad rektor. Dessutom faktiskt så nybakad att jag inte ens har en skola värd namnet än. Jag har ett hus, en fantastisk idé, en hel kö av intresserade medarbetare och en planerad skolstart i augusti. Men fram till idag alltså inga elever.

På grannskolan går eleverna till sexan. Tidigare har de därefter börjat sjuan på den då närmsta högstadieskolan. Från augusti är det min skola som är närmast, och därför blir de där sexorna sjuor hos mig i augusti. Alltså mina första elever!
Jag kommer även att ha en hel underbar drös av förskoleklassare och helt säkert rätt många elever i de andra årskurserna också redan från början, men de här sjuorna blir liksom centralpunkten på något vis. Som grupp kommer de  att prägla mycket av skolans själ.

Och idag möttes vi!

På flera sätt var det här en väldigt viktig milstolpe i framväxandet av Igelsta grundskola.
Rent personligen var det alldeles fantastiskt att mötas av ”hej rektorn!”.
Som jag har väntat! Som jag har längtat, fantiserat och drömt om detta!
Rent yrkesmässigt, och känslomässigt, var det idag, i mötet med eleverna, som hela det här jätteprojektet; att starta en kommunal grundskola från början, tog mark och blev på riktigt! Det är ju eleverna som gör en skola. Deras tankar, växande, lärlust och dagsform är det som kommer att vara min och mina medarbetares prioritering, drivkraft och livsluft.

Så när jag hade sagt hej och släppte talutrymmet fritt blev jag alldeles frågebombad.
Kommer vi att få skåp? Finns det fotbollsplan? Hur många prov i veckan kommer vi att ha? Måste man ta av sig skorna? Är det okej att lyssna på musik i lurar på lektionerna? Får vi gå till kiosken på rasterna? Vaddå, kan man ha lektioner på stranden?? Får min lillasyster plats i ettan? Hur dags börjar vi på morgnarna? Om vi vill ha sovmorgon ibland? Gissa!! Vilken dag är det upprop? Kan du komma på vår skolavslutning nu i juni? Hur gammal är du?
Och ungefär trettiofem tusen frågor till.

bildOch ungefär då, mitt i det lyckliga mötet fullt av iver, skratt och ömsesidig nyfikenhet, blev det så uppenbart för mig.
Att min roll som pedagogisk ledare kommer att handla väldigt mycket om att envis som en blå gris hela tiden peka på samtalen som berör lärandet. Som utvecklar kärnan. För precis som de toknyfikna sexorna drog iväg och fantiserade, frågade och tyckte en hel massa om skolans form, de yttre konturerna, lika lätt inser jag att det är för mig och alla andra vuxna i skolan att också dras med i formpratet. Jag har till exempel just nu kilometerlånga att-göra-listor som talar sitt tydliga formspråk: eluttag, lås- och larmsystem, informationsmöten, bord och stolar.. ja, ni fattar.

Och ja, jag fattar att formen är viktig för innehållet. Formen ger förutsättningarna, ramarna och tydligheten, men jag får aldrig, aldrig glömma att mitt allra viktigaste uppdrag är att diskutera innehållet! Varför vi gör som vi gör. Vad vi vill åstadkomma. Vad syftet är.

Alltså ska jag gå tillbaka till mina blivande sjuor. Sätta mig ner med dem och prata om undervisningen. Om lärandet. Om vilka kompetenser och förmågor jag tar på mitt ansvar att de ska få ledning, inspiration och tid att upptäcka och befästa i min skola. Om vilka drömmar de har idag och vilka drömmar de drömmer om att våga drömma.
För det är dit vi ska.
Det är det som är syftet.

One thought on “Att möta sina första elever

  1. Ping: Att möta sina nya elever. Igen! | ingelanetz

Kommentera

