Idag, inte i morgon.

Idag, inte i morgon, ska jag anstränga mig att vara lite mer människa.
Kanske kommer jag ikväll att avge flamsiga löften jag inte kommer att hålla. Om multigym, löparskor och femkolontvå. Idag tänker jag att det är viktigare, mycket viktigare, att jag anstränger mig att vara människa.

Så för att inte glömma: Idag, inte i morgon, börjar jag.

IMG_8197Idag, inte i morgon, ska jag våga lite mer att stå upp mot det jag tycker är fel. Jag ska säga ifrån vid fika- och middagsbord. I sammanträden och i sociala medier.
Mitt mod kan bli större. Det ska jag jobba på.
Men inte med den där mördande sarkasmen eller von oben-tonen, för jag vet ju att utveckling måste komma inifrån om den ska bli beständig (så hur var det nu med löparskor och femkolontvå…?) och om jag är sarkastisk och störig kommer mina motord studsa mot försvarsmurar av iskallt stål. Och kanske till och med få motsatt effekt.

Idag, inte i morgon, ska jag anstränga mig lite mer att faktiskt lyssna. Att inte lyssna i väntan på att få presentera mitt svar, utan för att verkligen höra.
Min hörstyrka kan bli bättre. Den ska jag jobba på.
Men jag ska inte tystna. När jag har lyssnat färdigt ska jag våga lite mer att hävda att mitt svar kanske ändå är ganska klokt. Åtminstone lite annorlundare. Eller att min fråga fortsätter att vara viktig. För jag är också människa och mina svar räknas lika högt som dina.

Idag, inte i morgon, ska jag oftare tänka på att jag är en förebild för mina, och dina, barn. Jag ska vara tydlig med vad jag säger, men ännu tydligare med vad jag gör – och inte gör.
Min självbild kan bli skarpare i kanterna. Det ska jag jobba på.
Inte för att jag alltid har rätt, men för att det blir lättare och roligare både för mig och för min omgivning när jag är tydlig med vem jag är. Och för att jag gärna, fast det är svårt, vill ta det där ansvaret, att vara en förebild.

Idag, inte i morgon, ska jag anstränga mig att ta alla chanser jag får att lära mig något mer. Något nytt. Det är jobbigt att aldrig bli färdig, att alltid vara på väg, men de där skarpare kanterna blir så mycket roligare om de ändras och förflyttas då och då!
Min ork att ta in, processa, lära och utvecklas kan bli större. Den ska jag jobba på.
Inte för att jag inte duger redan nu. Men för att jag är övertygad om att mitt liv är rikare och roligare om jag inte envist står still när allt annat rör sig. Och för att min kunskap kan vara värdefull inte bara för mig själv utan också för andra.

Idag, inte i morgon, ska jag verkligen försöka vara generös. Ska jag överväga mina materiella behov och oftare förbehållslöst ge av det som inte kostar. Kärlek, omtanke, kunskap, vänskap, synliggörande, glädje och skratt.
Min självhävdelse och prestige kan bli mindre krävande. Det ska jag jobba på.
Men jag ska inte skämmas över den jag är och det jag har. Jag ska tillåta mig att vara tacksam och nöjd och tycka att jag har förtjänat det liv jag lever. Men ju mer sällan min nöjdhet är på någon annans bekostnad, desto oftare kommer den också att på allvar smaka gott.

Idag, inte i morgon, ska jag anstränga mig lite mer att medvetet tro gott. Om framtiden, om människor jag möter, om den goda viljan.
Min cyniska sida skulle kunna krympa. Det ska jag jobba på.
Inte för att det inte finns situationer och sammanhang där cynism, eller realism, blir enda vägen, och där möten med livet gör ont och gör mig besviken, utan för att det är större chans att jag kan hålla mina löften om jag börjar i rätt ände.
Om jag på allvar vill väl, och tänker att du tänker likadant, så kommer jag att
– Våga stå upp för mina åsikter
– Lyssna bättre på det du vill säga
– Vara tydligare med vem jag är
– Lära mig mer
– Vara mer generös
Helt enkelt vara lite mer människa.

Idag, inte i morgon, börjar jag.
När börjar du?

One thought on “Idag, inte i morgon.

  1. Ping: Dronningens nytårstale 2013 | HERO – the coach

Kommentera

