Drömjobbet är mitt!

Nu är jag där! Under några år nu har jag närt och gödslat en dröm och ett mål att en dag arbeta som skolledare. Ända sedan jag under en period vikarierade som biträdande rektor parallellt med mitt lärarjobb på högstadiet, har jag sett skolledarjobbet som ett drömjobb. Så viktigt, så härligt spretigt och varierat, så ansvarsfullt, så många trådar och processer och komplexa sammanhang att sätta igång och följa upp och hålla reda på, och så fantastiskt roligt att få skapa förutsättningar för andra människors lärande!

Nu är jag där. I januari tillträder jag rektorsjobbet för en skola som ännu inte finns annat än på pappret. Under våren ska jag se till att lokalerna blir klara, rekrytera medarbetare, marknadsföra skolan för elever och föräldrar, planera för samarbete med andra skolor och andra aktörer, beställa möbler, papper, symaskiner, datorer, torkskåp, krokar, projektorer… ja, ni fattar.

byggeMen framför allt ska jag vrida och vända på frågan ”varför skola?”. Eller, kanske snarare ”på vilket sätt skola?”. För ATT skola behövs och måste finnas är jag helt övertygad om, men HUR den ska se ut, HUR den ska förhålla sig till omvärlden och HUR allt detta ska gestaltas i daglig verksamhet på en fysisk plats och på många digitala platser där en stor mängd barn och unga samsas, DET ska jag ägna all min tankekraft åt. Det är i sanning en utmaning, det är svårt, det kräver mod och normbrytande tänk och handling… Det är, i mina ögon, rena DRÖMJOBBET!

Men om jag skulle sitta själv på min kammare och försöka utöva det där drömjobbet, ja, då kan man ge sig på att det går, om inte åt pipsvängen, så åtminstone inte alls så bra som det skulle kunna gå.

Lärande är en tillsammansaktivitet, och att bygga upp en ny sorts skola är definitivt också ett lärande! Visst har vi ett grundrecept. Vi vet av erfarenhet och vetenskapliga studier hur lärande går till, och vilka faktorer som verkar gynnsamt för lärandet, men det finns oändligt många gamla och nya ingredienser i hopkoket skola som behöver synas och ifrågasättas och prövas. Att den skola vi drömmer om inte redan finns idag är ju ett definitivt tecken på att det inte finns något enkelt facit. Alltså måste vi våga prova. Utgå ifrån grundreceptet med sedan testa, smaka av, korrigera, prova igen, tillsätta något ytterligare och röra om lite till.
Och det gör man inte ensam!
Alltså måste jag hitta medarbetare, medtänkare och medskapare. Och kanske ibland också mottänkare, för att utmana mig i mina strukturella och nomerande hjulspår.

Jag är övertygad om att jag kommer att hitta dem!. I mina cirklar på sociala medier finns massor av människor som generöst och med äkta engagemang agerar medtänkare, mottänkare, inspiratörer och provokatörer. Jag lyssnar, tänker, bearbetar, ställer motfrågor eller söker fördjupande samtal, och för varje gång jag samarbetar med någon i lärandet blir jag lite, lite klokare. Och om de finns på nätet, de där medskaparna, så finns de också på riktigt!

För visst är jag där. Skulle man kunna säga. Jag har nått mitt mål att bli skolledare. Men en sådan målgång betyder i min värld bara att jag går in i depå en lite stund för att direkt kasta mig ut i nästa utmaning, mot nästa mål.
Jag ska bygga den där skolan.
Den vi VET att både vi och våra elever vill ha och behöver. Och förtjänar!
Jag ska göra det som rektor, men jag ska framför allt göra det tillsammans med andra!

 

 

 

2 thoughts on “Drömjobbet är mitt!

Kommentera

