Tjejgrejer är sämre än killgrejer – igen och igen..

IMG_7346För ungefär en månad sen var jag rosenrasande upprörd över strukturella värdeskillnader mellan tjejgrejer och killgrejer. Då var det Svenska innebandyförbundet som fick sig en skopa ovett över domararvodena i junior- och seniorsammanhang. Matcher med tjejer gav konsekvent sämre betalt för domarna än matcher med killar. Samma idrott, samma antal spelare på planen, samma regler..

Men tjejgrejer är uppenbarligen sämre än killgrejer https://ingelanetz.wordpress.com/2013/09/26/innebandyforbundet-ha-en-bra-dag/.  SVT hakade på och konstaterade krasst att mönstret går igen i alla större lagidrotter. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/domararvoden-en-skam-for-idrottssverige
Förvånade? Nej, dessvärre inte.
Förbannade? Ja, jag hoppas det!
Nu visar Svenska Fotbollförbundet genom sin bilfadäs att de olika domararvodena inte är ett ”olycksfall i arbetet” utan bara ett av många exempel på en strukturell värdeskillnad. Och jag vill bara, för säkerhets skull, poängtera en sak: jag säger INTE att Anders Svensson inte skulle vara värd en bil. Jag säger INTE att domare som dömer herrmatcher ska få sämre betalt. Jag säger att TJEJIDROTTARE SKA VÄRDERAS LIKA SOM HERRIDROTTARE! Hörde ni, eller ska jag ta det igen? TJEJGREJER ÄR LIKA VÄRDA SOM KILLGREJER!

Och till alla styrelseledamöter, tjänstemän och -kvinnor i idrottsförbunden vill jag skicka följande hälsning: Att vara normkritisk är svårt, jag vet. Inom idrottsrörelsen är den manliga normen av tradition mycket stark. Så jag förstår att det är lätt att missa ibland. Att liksom bara köra på, känna fart- och framgångsvinden i håret och helt enkelt glömma sig.

Men om man tillhör Sveriges största folkrörelse. Om man har fått förtroendet eller arbetat sig upp till en position där man sitter på demokratiskt tilldelad representativ makt i en folkbildningsrörelse av diametrala mått. Om man har läst och skrivit under på värdegrundsdokument och tror på idrottens idé.
Då är det förbanne mig en skyldighet att be om hjälp när man kört fast i sina strukturella hjulspår!
Vem av er i kostym vågar kliva fram och bryta normen?
Tjejerna i fotbollslandslaget har gjort det för länge sen.
Ni har uppenbarligen inte ens uppfattat startskottet.

2 thoughts on “Tjejgrejer är sämre än killgrejer – igen och igen..

  1. Du har så rätt i allt, sen att dela ut bilar imponerar inte på mig oavsett mottagare. De små strukturella missgynnanden som drabbar tjejer vid vintertida planbokningar osv är en stor nagel i ögat. Faan så onödigt och orättvist!

Kommentera

