Om poliser på FB, Skolinspektionen och Malala

Lördag morgon.

Har kommit till sidan 6 i DN och undrar om det är någon mer än jag som ser mönstret och linjerna mellan ledare, debatt och ledarkommentar?
-Polisens ”hemliga” FB-grupp där en fjärdedel av kårens anställda häver ur sig kränkningar mot andra människor,
-Skolinspektionens larm om situationer i förskola och skola där vuxna kränker barn,
-och Malala Yousafzais tal om vikten av utbildning för alla för att förändra ett samhälle.

Poliskåren med sina många anställda är en spegel av samhället. Lärarkåren med sina många anställda är det och barnen i förskola och skola likaså. De anställda inom polisen, liksom i skolan, har ett lagformulerat ansvar och uppdrag att vara en motkraft mot ickedemokratiska beteenden och handlingar, att reagera och agera när en människa anser sig ha rätt att göra värdeskillnad mellan sig och en annan.

Så hur kan alla de fantastiska, professionella, kompetenta poliser som finns i vårt fullgöra sitt uppdrag? Hur kan alla de fantastiska, kompetenta, professionella lärare som finns i våra förskolor och skolor fullgöra sitt uppdrag?
Vem kan ”skydda” ett barn från att bli påverkad av vad som sägs hemma vid köksbordet? Om mamma polis eller pappa läraren uttrycker sig eller agerar hemma utifrån sina ickedemokratiska åsikter, om mamma polis i sin yrkesutövning agerar utifrån sina ickedemokratiska åsikter och pappa läraren bemöter sina elever olika utifrån dessa åsikter, vem tar ansvar för att barnet växer upp till en demokratisk medborgare som orkar och KAN stå emot det ljusskygga gegget?

Och vad är lösningen, för jag tror att vi kan vara överens om att det som sker inom polisens FB-grupp och det som Skolinspektionen pekar på inte längre är isolerade händelser där enskilda puckon agerar, utan ett reellt samhällsproblem?

Malala Yousafzai är en av alla dem som har svaret.
Det finns ingen quickfix, det finns inga genvägar.
Den enda möjliga vägen för samtliga inblandade är KUNSKAP.  En människa som får utbildning har en annan förutsättning att se och förstå sig själv i ett större sammanhang. Världen blir bokstavligen mindre, eftersom den del av världen (och mig själv) jag inte tidigare förstått, och därför är rädd för, krymper och blir mindre.

En människa med kunskap kan och vågar kommunicera med andra utan knytnävar och kränkningar.

Det finns där, svart på vitt: I polisens uppdragsbeskrivning och i Läroplanens kapitel 1 och 2. Det är inte valfritt.
Men bara med UTBILDNING kan vi säkra att alla berörda inte bara läst.
Utan läst och förstått.

Advertisements

One thought on “Om poliser på FB, Skolinspektionen och Malala

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s