Skolvåren AFKMalmö – en reflektion

Tågresa.
Min kropp förflyttar sig genom ett skymningsgrått Sverige, men jag behöver inte anstränga mig det minsta, och tankarna kan jag låta sväva fritt. Jag lämnar Skåne och Malmö, en för mig ny bekantskap som jag arkiverar som “positiv” och “nyfiken – kommer gärna tillbaka”!

Jag ska försöka sammanfatta mina intryck och tankar om AFKMalmö. För min egen skull i första hand, men av alla de saker som gör Skolvåren speciell, så är det nog den generösa självklarheten i att om något är bra för mig, så kanske det är bra eller användbart också för någon annan, alltså delar jag med mig! Så. @thingelingelas tankar om AFKMalmö:

Mitt starkaste intryck är den fascinerande och behagliga känslan av att befinna sig bland gamla kära vänner, fast jag inte mött mer än en handull av deltagarna tidigare, och då bara vid något tillfälle. Jag hävdar envist att twitter är en fantastisk mötesplats! Demokratisk (alla har 140 tecken, kung, minister, gammal, ung) och i sitt väsen generös! Hela poängen med twitter är att DELA, och genom att ha delat tankar, ironiska små vardagssituationer och länkar vidare in i nätets universum känner vi ju redan varann! Alltså möter jag alla twännerna öga mot öga och vet att de är mina vänner!
utelek

Och om det är något vi vet om lärande, så är det att relationer och lärande är tätt sammanflätat. Goda relationer, trygga sammanhang (bland vänner) är starka incitament för tankens utveckling och människans lärande! Bara i sådana sammanhang våga jag ta ett steg utanför min bekvämlighetszon!

Och det är mitt andra intryck. Hur vi som deltar varsamt knuffar varandra ut ur våra bekvämlighetszoner. Vänskapligt och med en självklar tro på allas förmåga att bidra. Bara en sån sak som att samtalsledare i gruppdiskussionerna utsågs tämligen spontant bland alla namnen på listorna. Smart där, Stefan Fornestedt och Johan Risborn; ett sätt att på strukturell och organisatorisk nivå skapa delaktighet och individuellt ansvar för utvecklingen. För några var det säkert ett steg ut ur en bekvämlighetszon, och då blir nästa steg så mycket lättare! “När alla bär ansvaret har de svaren själva”, som Christian Jerhov sa.
För att inte tala om höghastighetsträffarna. Gud så jobbigt för oss som inte alls är bra på det där med mingel. Men oj, så roligt när man rycks med och ljudnivån bara stiger och stiger. Vi ville ju aldrig sluta prata!
Och för min alldeles personliga del: Pecha Kucha-utmaningen som jag brottats med i veckor, bara för att jag, likt mästerkocken Jennie, kände att jag behövde det där klivet ut ur bekvämligheten. Och det fina i sammanhanget är ju egentligen inte själva presentationen och applåderna, utan att jag fått fila och slipa och öva och pröva mina ord och argument för mig själv. Tänk vad bra jag kommer att vara nästa gång! Men det är också, tror jag, ganska unikt med en konferens där det inte finns ett uns av prestige, av tävling och uppvisning! Det blir så oändligt mycket lättare att ta det där steget när det känns i ryggmärgen att här sitter människor som jag faktiskt inte behöver bevisa något för. Det räcker att jag är beredd att dela med mig av den jag är.
-Slå den lärmiljön, om ni kan!

lekryggSkratt och glädje är också ord som beskriver dagarna i Malmö. Befriande skratt av igenkänning när “brevbärar-Fredrik” så på pricken beskrev lärarens dagliga kamp med projektorn i klassrummet, samtidigt som samma lärare förväntade sig att eleverna minsann skulle lära sig något varenda dag. Skratt med varandra – inte åt varandra.
Och glädje över möjligheten att få dela så mycket tid och tanke med människor som är precis som jag; som lever och andas skola och skolutveckling, och som har så mycket kraft och vilja att förändra. Över känslan att vara en del av en kraftfull förflyttning inom Svensk skola. Man måste nästan ta till storord; det är en sann ynnest att få befinna sig i ett sånt sammanhang!

Jag har förstått att Skolvåren från vissa håll har ifrågasatts för att man inte har en “agenda”, ett aktivitetsmål, att man inte “gör” något. Ingenting kan vara mer fel! I gruppdiskussionerna jag deltog i var vi rörande överens om att kraften i förändring kommer inifrån. Inifrån den enskilda människan (jo, jag VILL ta det där steget), inifrån organisationer (ja, vi tror att vi kan göra på ett annat sätt). Och rörelsen börjar alltid i någon form av ny eller fördjupad förståelse.
När du rubbar mina mindset är jag helt enkelt tvungen att göra nya värderingar, och agera utifrån dem. Så vad är det skolvåren gör? Precis det! Vi rubbar varandras cirklar, åstadkommer ny förståelse och ingen av oss tänker likadant idag som vi gjorde i torsdags. Alla tar vi med oss något hem, och så gror den där förändringen från det enda håll där den kan hämta näring; inifrån!
eld

Rent krasst då, vad kan jag ta med mig “hem”? Hårdvalutan. liksom. För nog är vi ganska många som har kollegor och chefer där hemma som förväntar sig att vi ska komma med nåt konkret. En ny metod eller ett enkelt svar på en komplex fråga nu när vi varit på konferens i hela två dagar.
Och vet ni vad jag tänker: Att metoden och det konkreta är just det vi GJORT, inte det vi FÅTT.
Vi har modellat en lärande organisation. På tvären, på bredden, på djupet. Vi har varit och fortsätter att vara en lärande organisation och det är nog den mest värdefulla hårdvaluta vi kan ta hem till våra sammahang. Vi bär lärandet i våra kroppar! I hur vi pratar, men ännu mer i hur vi lyssnar. Vi kommer kanske inte ihåg allt som sas, men vi kommer ihåg hur det kändes! Länge!

Tack alla som gjort AFKMalmö möjligt. Det är, verkligen, en ynnest att få vara en del av ett sånt sammanhang. Vi hörs på twitter och på återseende snart!

3 thoughts on “Skolvåren AFKMalmö – en reflektion

  1. Ping: #afkMalmö i backspegeln | #Skolvåren

  2. Ping: Upplev en bit av #afkMalmö igen – när som helst | #Skolvåren

  3. Ping: Från #afkMalmö till #afkSkolforum | Fröken Ann

Kommentera

