Tjejgrejer är mindre värda än killgrejer – igen

IMG_7346Gah!
Jag fick nästan hjärnblödning innan jag lyckades få ur mig lite ilska i nedanstående inlägg.
Jag är idrottsförälder. Jag älskar idrott, har alltid gjort, och har under hela min uppväxt själv varit aktiv idrottare i flera sporter. Nu är jag lagledare i ett innebandylag med ett gäng helsköna tjejer i 10-12årsåldern. Det är tidskrävande men energigivande och väldigt kul. Min mejlbox har ett konstant inflöde av klubbinfo, matchdatum, cupreklam och diverse meddelanden från länets innebandyförbund.
Det var ett sånt meddelande som fick mig att nästan explodera. Jag blev först mest förvirrad, sen förvånad, och sen riktigt riktigt förbannat, rent ut sagt. I ett informationsbrev om allt som rör domare till innebandymatcher under kommande säsong fanns förutom praktisk information och kontaktuppgifter en arvodessammanställning….
När jag hade läst den, blivit i tur och ordning förvirrad – förvånad – förbannad, skrev jag ett litet brev till Svenska innebandyförbundet:
Hej Innebandyförbundet!
Jag har en liten fråga, den kommer i slutet av det här meddelandet.Nedanstående sammanställning över domararvoden för säsongen 13-14 kom alldeles nyss på mejlen från mitt läns-innebandyförbund.

Seriespel
Herrar division 2 650 Kr
Herrar division 3 550 kr
Herrar division 4 500 kr
Juniorallsvenskan 510 kr
(Herrar junior 95-96 450 kr
Pojkar A 400 kr
Pojkar B 350 kr
Pojkar C 300 kr
Pojkar D 250 kr
Pojkar E 250 kr
Pojkar F 200 kr
Pojkar G 200 kr
Damer division 2 600 kr
Damer junior 93-96 400 kr
Flickor A 350 kr
Flickor B 250 kr
Flickor C 200 kr

Jag vet inte om det är varje länsförbund som självt beslutar om domararvoden eller om riksförbundet sätter någon form av riktlinjer, men
VARFÖR I H-VETE FÅR DEN SOM DÖMER MATCHER MED FLICK/DAMLAG SÄMRE BETALT????!!!

Vad är det ni signalerar? Vad VILL ni signalera?
När ska snacket om att tjejidrott på alla nivåer är lika viktig och lika bra som killidrott bli mer än bara ihåligt snack?
Jag blir trött, ledsen och förbannad över att det ska vara så himla svårt att fatta att det är såna här strukturella beslut som gör att det aldrig blir nån skillnad.

6 thoughts on “Tjejgrejer är mindre värda än killgrejer – igen

  1. Jag förstår faktiskt inte vad du är upprörd över. Arvodet ser ut att relatera till tempot som finns i respektive matcher och därmed hur svårt det är att dömma dessa. Inte till hur kul spelarna tycker det är att spela, eller hur deras spel skall värderas.

    Killar o tjejer som dömmer svårare matcher med högre tempo skall rimligtvis få ersättning därefter, något annat vore faktiskt orättvist!

      • Tjejers o killars fysiska förutsättningar skilljer sig åt naturligt vilket inte är en värdering av deras prestation. Jämnåriga killar o tjejer gör naturligtvis samma prestation i deras spel av innebandy (oavsett tempo eller annat), men det betyder inte att det är lika lätt att dömma dessa matcher. Någon har gjort bedömningen hur svårt det är att dömma respektive matcher och därefter bestämt ersättningsnivåer. Visst kan dessa vara felaktiga (pratade under lunchen med kollega som menade att tjejmatcher var svårare att dömma bland annat pga hetsigare föräldrar). Men visst borde man väll kunna påtala detta för förbundet utan att använda så grova ord som du gjort i ditt inlägg ovan?

  2. Ping: Innebandyförbundet: ha en bra dag! | ingelanetz

  3. Tjejers och killars fysiska förmåga och kunskap av utförande gällande teknik är två helt skilda saker. Därav skillnad på matchtempot. Därför är det svårare och mer krävande av en domare. Är ganska säker på att en domare som dömer Damallsvenskan inte är lika kapabla att döma Herrallsvenskan där det krävs mer av domaren.

Kommentera

