Vi bor här tillsammans. Det går skitbra!

Jag har funderat och tänkt mycket kring det här med ”Glasberga” (ni vet, protesterna mot ett planerat LSS-boende för unga autistiska personer) de senaste dagarna. Glasberga är ju en del av min stad, Södertälje, och därför känns det extra nära, liksom. Många har reagerat starkt mot de uttalanden från boende i området som cirkulerat i media. Med all rätta! Argumenten är krystade, okunskapen stor.
Men som anställd inom kommunal förvaltning i en kommun med stora utmaningar vad gäller just främlingsskap och förenklade kategoriseringar av människor tänker jag att vi också måste problematisera och försöka lära oss något av detta. Hur minskar vi okunskapen? Hur bygger vi ett samhälle där människor känner sig trygga och därmed vågar vara nyfikna och öppna för det som de inte är vana vid?
Var börjar vi? När börjar vi? Vilka är med?
Vi lär inte komma någonstans genom att kasta PK-uttalanden på varann och göra samma typ av förenklande kategoriseringar som de boende i Glasberga gjort sig ”skyldiga” till…

Men så har jag förstås tänkt att det skulle sitta fint med nån liten dräpande kommentar kring de dumma uttalandena. För att visa att jag är ”på banan”, liksom.
Och i samma stund tänkt att vem är jag att döma?
Eller ens att uttala mig om sådan som jag inte vet något om?

Jag bor ju här i mitt idylliska villaområde där alla är likadana och där barnen leker fritt under hela sin uppväxt och ingen behöver vara rädd för något. Jag har inte ens någon erfarenhet av att möta människor med funktionshinder i större utsträckning. Varken privat eller professionellt. Så vem är jag att uttala mig egentligen? En medelålders vit priviligierad kvinna.

Och medan jag tänker det hör jag de omisskännliga stegen från en av dagens många, många promenader som killen från LSS-boendet på hörnet gör förbi mitt hus, och då slår det mig:
JAG BOR GRANNE MED ETT LSS-BOENDE!
JAG HAR BOTT GRANNE MED ETT LSS-BOENDE I FLERA ÅR!

Och inte fan har huspriserna sjunkit eller barnen behövt vara rädda!
Vi bor här. Tillsammans.
Det går skitbra!

Kommentera

