Att snickra eller snickra

Nu tänkte jag bli lite mer personlig än jag brukar vara. Vi bygger nämligen en veranda, jag och min familj. Eller rättare sagt; vi bygger ut och om den veranda som redan finns på vårt hus. Den är stor och härlig med kvällssol, och nu blir den större och härligare med sol hela dagen! Det där med ”vi” är ju förresten en sanning med modifikation. Min man bygger. Barnen har gjort ett och annat handtag. Jag målar räcket. I övrigt gör jag bara vad jag blir tillsagd att göra.

Bild 2013-05-15 kl. 20.06

-Jag behöver lite hjälp här nu, säger min man.
Eller
-Du Ingela, hur tycker du att vi ska göra här?

Jag skyndar till för att liksom manifestera det där ”vi:et” som bygger så bra tillsammans.
Och är fullständigt och hopplöst oduglig som partner i byggandet.
Jag fattar nämligen inte.

Jag anser mig vara en hyfsat kompetent och intelligent person, dessutom med drygt 40 års livserfarenhet, både mental och praktisk. Men det hjälper inte ett skit. Jag fattar helt enkelt inte! Jodå, jag SER att trappan ska gå i vinkel och jag FÖRSTÅR att det betyder att virket måste kapas och monteras så att den där vinkeln uppstår på rätt ställe och rätt höjd och jag kan utan problem se hur det kommer att se ut när det är klart, med lite fina blommor och kanske några ljuslyktor och… MEN JAG FATTAR INTE HUR!! Helt omöjligt. Det blir alldeles blankt i hjärnan.

Så jag står där som ett fån och väntar på att bli tillsagd exakt vad  jag ska hålla, hur jag ska hålla och mellan vilka grejer jag ska mäta. Och min man han pekar tålmodigt och resonerar istället vidare med sig själv om hur han bäst ska lösa nästa moment, för ur mig får han ju inget vettigt alls.

Och medan han sågar och skruvar vidare står jag kvar med en tumstock i handen och beundrar hans förmåga att planera, konstruera och producera en kanonfin veranda med trappor och räcken.
-Det är så imponerande att du kan snickra ihop allt bara sådär, säger jag.

-Men älskling, du snickrar ju ihop artiklar och texter bara sådär, svarar han.

”Vad kan man när man kan?” frågade vi oss i ett utvecklingssamtal med en skolledning idag. Ja, vad kan man när man kan? Kan man konstruera och bygga en veranda eller kan man skriva en artikel? Kan man snickra eller snickra?

Kommentera

