Att humla; managing by storytelling

För några dagar sedan satt jag tillsammans med en grundskolas ledningsgrupp i deras konferensrum för att titta på, prata om och reflektera kring skolans kvalitetsarbete. Vi närmar oss läsårsslut med avstämning, uppföljning och analys – och nästan samtidigt planering i stort och smått inför kommande läsår. Min roll som strateg är gynnsam; jag är inte chef men sitter på djup kunskap om alla de skolor jag jobbar tillsammans med. Jag känner rektorerna, jag är insatt i vad som är skolans styrkor och utmaningar och jag har möjlighet att betrakta organisationen och verksamheten lite ”utifrån”, med följd att jag också ibland lyckas ställa rätt frågor; de som får ledningsgrupper att fundera ett varv till, eller bara stanna upp och se på sina egna kvaliteter med nya ögon.

När vi satt där med vårsolen lysande in genom fönstren fick jag en plötslig känsla av att jag är lite som en humla. Jag twittrade kort om detta: ”Mitt jobb som strateg: en humla som rör sig mellan floran av skolor, tar med sig och delar, pollinerar med goda exempel” . Nästan direkt fick jag respons från en av #skolvårens initiativtagare, Helena Roth, som berättade hur hon gjort verb av substantivet och tillsammans med kollegor etablerat begreppet ”att humla”. http://herothecoach.com/2013/04/27/humla/

images

Så nu tänker jag att det är det jag gör; jag humlar!  Idag humlade jag mellan två grundskolor och känner mig så enormt rik på utvecklande skolpollen! En arbetslagsledare beskrev hur insikten om att skolans elever i år 5 (i samband med tävlingen ”Vi i femman”) inte kände till ordet ”barr” satte igång ett samtal i kollegiet om pedagogik, undervisning och effekten av undervisningen; ”Vi har ju gjort allt rätt, varit ute i skogen, använt alla sinnen, läst, ritat, pratat, limmat och känt, och ändå har inte eleverna den kunskap vi vill att de ska ha – vad måste vi alltså göra annorlunda?”. Detta modiga självvärderande  tog jag med mig och lämnade som pedagogiska pollen på nästa skola, där en skolledare reflekterade kring de (begränsade) resurser kommunen har för skolan med orden ”den största förändringen vi behöver göra i skolan är ju faktiskt gratis; att lärarna förändrar och utvecklar sitt arbetssätt”. Ännu ett utvecklingspollen att ta med sig vidare i organisationen!

Så jag humlar och tänker att det jag egentligen gör, det är att initiera, inspirera till och i viss mån leda utveckling genom ”managing by storytelling”.
Vi pratar ofta om de goda exemplens pedagogik; att den som får se och höra exempel på framgång har lättare att se, och utforma, sin egen väg dit. Detta gäller naturligtvis, som alltid när det handlar om lärande och utveckling, i lika hög grad skolledare och lärare som elever!
En humla gör ingen sommar, men ju mer pollineringen sker kors och tvärs i organisationen, desto starkare och friskare blir det som växer!

2 thoughts on “Att humla; managing by storytelling

  1. I love it! 🙂 Älskar ditt sätt att dra liknelsen med humlan och pollinering vidare – guld!

    Humla vidare, min vän, så kanske vi blir fler humlanister – för nog behöver världen fler som humlar!

    /Helena, initiativtagare #skolvåren

Kommentera

