TJEJ-grejer är sämre grejer

 

Jag måste dela med mig av en liten twitterkonversation jag haft i helgen.
I lördags kväll var det TV4-arrangemanget ”Hockeymatchen” som stod för TV-underhållningen i vårt hus. Varken det bästa eller sämsta vi sett; lite småputtrigt kul med svettiga, exalterade ”kändisar” i hockeymatch mot legenderna i Tre Kronor-laget från -94. Peter Jihde och Niklas Wikegård livekommenterade evenemanget, och det var först när matchen var slut som jag fick ett litet adrenalinpåslag. En av lirarna i kändislaget, Nassim al Fakir, hade imponerat på många under sista perioden. Från vinglig nybörjare till tuff målis som tog flera skott och med en smittande glädje åkte han rakt in i publikens hjärtan och vann priset som ”matchen lirare”. Niklas Wikegård kommenterade Nassims utveckling så här ungefär; ”från att ha börjat på TJEJskridskor, och så går han in och storspelar!”.

Nej, Wikegård är kanske inte känd för att stryka folk medhårs, och jag tycker kanske inte att han är vår största TV-begåvning, men här gick jag igång lite. Är det något fel på TJEJskridskor, alltså? Vad Wikegård menade var att al Fakir på första träningen med kändislaget hade KONSTÅKNINGSskridskor på fötterna, något som förstås inte funkar jättebra ihop med det rörelsemönster hockey kräver. Men sa Wikegård KONSTÅKNINGSskridskor? Nej, han sa TJEJskridskor.

Skärmavbild 2013-04-28 kl. 19.48.49

Så jag slängde iväg en liten protest till @Wikegård på twitter. Och fick svar på tal. Inte av Wikegård själv, men av ett par unga killar. Det klassiska svaret: ”Men det var  ett skämt!” Och så kommer den där ”hehe-oss-grabbar-emellan-kommentaren” från 20-åringen Tobias Lehnert (som jag inte känner över huvudtaget, det kanske är en kanonkille, nu gör jag en bedömning utifrån en lördagskvällstweet): ”Hennes son åker väl  konståkning”.

Ja, kanske det. Jag råkar ha en son och hade gärna sett honom fortsätta med konståkningen. Han blev i alla fall en jäkligt mycket bättre hockeyspelare av konståkningsträningen.
Men nu handlar det ju egentligen inte om konståkning, utan om att det är OK att någonting som förknippas med TJEJ- per automatik ses som sämre. Och att killar som ägnar sig åt saker som anses ”tjejiga” per automatik därmed också ses som sämre. Och så får jag lite ont i magen när jag tänker på att de här två unga twitterkillarna kanske är representativa för en betydligt större mängd unga män som ska vara med och sätta standarden i mitt samhälle. Och så blir jag lite ledsen och förbannad över att människor helt oreflekterat fortsätter att reproducera en världsbild som är såååå stendöd.

Kommentera

