Men snälla Jan…!

Nu måste vi nog ha ett samtal, du och jag!
I Ekot idag (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5486266) citeras du med följande uttalande (apropå din ambition att införa stadieindelad timplan):

–” Lagen tillåter i dag, kan man säga, att varje rektor drar ned något på lektionerna på sitt stadium och så förväntar de sig att de andra stadierna i skolan ska ha fler lektioner i stället, och sammantaget får då eleven för lite lektioner”.

Jag funderar på det där med ”varje rektor … på sitt stadium”.
Eh?
Om jag ska lyssna på vad du verkligen säger, så påstår du att en (biträdande, för det måste du väl ändå veta att en skola bara kan ha en rektor?!) rektor på lågstadiet inte över huvudtaget pratar med sin motsvarighet på mellanstadiet, som i sin tur aldrig planerar tillsammans med kollegan på högstadiet (undrar hur många skolor i Sverige som har en skolledare/stadium?) när det gäller undervisningen, hur man fördelar timplanen, hur man följer upp elevernas kunskapsresultat och styr resurser utifrån det och hur man schemalägger ämnen? Eftersom du säger ”varje rektor drar ned något på lektionerna på sitt stadium och så förväntar de sig att de andra stadierna i skolan ska ha fler lektioner i stället” så kan jag inte tolka dig på något annat sätt.

Det här är faktiskt inte okej, Jan!
Du uppvisar en förfärande brist på kunskap om hur svensk skola är organiserad, vad skollagen säger om rektors roll och hur grundskolan som helhet har att förhålla sig till existerande timplan, läroplanen, det centrala innehållet och kunskapskraven i varje ämne.
Du är ju för sjutton utbildningsminister! Ge dig!

Sen säger du: ”I vilken omfattning exakt vet vi inte, men att det förekommer på många håll att eleverna inte får rätt antal lektioner, det vet vi”.

Vad är rätt antal lektioner, Jan? Hur många lektioner behöver Oscar i 3:an, jämfört med Andrea i 3:an och Emina i 6:an och Siad i 8:an? Det vore ju alldeles fantastiskt om det var så enkelt att alla elever behövde exakt samma antal lektioner vid exakt samma ålder för att uppnå exakt samma kunskapsnivå. Riktigt så enkelt är nu inte lärandet, men jag börjar faktiskt ge upp hoppet om att du någonsin kommer att vilja förstå det, Jan.

Jag vet, man ska inte märka ord. Kanske menar du inte det jag hör att du menar när du säger det du säger. Men, igen, du är ju för sjutton utbildningsminister!
En nära kollega till dig har dessutom alldeles nyligen fått lära sig the hard way att det är viktigt att vara noga med vad man säger när man är just minister. Så jag tänker märka ord! Jag tänker ironisera och kritisera, för jag vet inte riktigt vad annat jag kan göra.

Om du hade sagt att skolan måste vara mer flexibel för att möta elevernas behov, att schematekniska praktikaliteter inte borde få styra över vad forskning och beprövad erfarenhet säger om elevers lärande, om förmågor och kunskapsprogresson, om du hade pratat om helhetstänk, ämnesövergripande arbetssätt och estetiska lärprocesser som stöd för teoretiskt lärande i kärnämnena, då hade jag lyssnat Jan.

Men nu orkar jag banne mig inte. Bara ge dig.

 

Kommentera

