Liten tweet välter ofta….

När DN i förra veckan publicerade Anders Borgs och Tomas Tobés idétext om hur (M) vill ”bredda och fördjupa skolans kunskapsuppdrag” (http://www.dn.se/debatt/moderaterna-vill-infora-betyg-redan-i-arskurs-tre) mejlade jag samma morgon till Tomas Tobés pressekreterare en förfrågan om att få en lista på den forskning som man hänvisar till i artikeln. Skälet var uppenbart. Jag, liksom större delen av det professionella skolsverige, ställde samma fråga. – Vilken forskning påstår att tidiga betyg och fler standardiserade prov gynnar lärandet och höjer elevernas resultat?

Jag har ännu inte fått svar på min mejlfråga. Däremot har debatten i sociala medier varit intensiv. Under helgen spred sig #skolvåren som en härligt smittsam farsot och @tomastobé fick stå till svars för en hel del. Och det var då den dök upp. Tweeten som jag inte kan släppa. Den finns refererad i sitt sammanhang här; http://pedagogstockholmblogg.se/larandebedomning/2013/02/18/jag-ar-inte-betygsmotstandare , och det är ju skönt att några reagerar med hjärnan och ger kvalificerat svar på tal, eftersom jag i just det här fallet blir så vansinnigt provocerad att jag har svårt att vara saklig.

”Vi har läst IFAU-rapporten och den ger stöd för vår argumentation. Kör andra rapporter om ni vill ha bort betyg”. Så skrev Tomas Tobé, Moderaternas skolpolitiske talesman, som svar på frågorna om tolkningen av den enda rapportens resultat.

Den ger stöd för vår argumentation”. Vad är det han egentligen säger? Inte ”forskningen säger att…. därför argumenterar vi för...” Utan ”Vi tycker… och därför har vi letat upp den (enda) forskning som vi anser ger stöd för det”.
En av de första saker jag lärde mig på universitetet var att man måste akta sig för att gå i fällan att bara välja teorier och resultat som bekräftar det man redan tror är sant. Källkritik och objektivitet. Ett ansvar att förhålla sig vetenskapligt till källorna om man vill dra slutsatser. Speciellt om man sitter i en position där ens slutsatser dramatiskt påverkar väldigt många människor! Att slutsatserna sedan inte ens är baserade på den enda forskning man hänvisar till har Pedagog Stockholm-bloggen med all önskvärd tydlighet visat. Kvar finns då bara en enda slutsats. Att Tobés tweet handlar om en enda sak. Arrogans.

Det är som när Sverige möter Ungern i Innebandy-VM. Utklassning. 33-2. Förkrossande siffror. Sverige kan spela innebandy. Ungern kan det inte. Men när slutsignalen går visar det sig att Ungerns lagledning (förlåt Ungern, absolut inget ont om ert innebandylandslag, ni råkade bara bli ett talande exempel just nu!) också är domare i matchen. Ja, de visar sig faktiskt äga hela arrangemanget. Och de har skrivit om regelboken. Så de bestämmer att det är Ungern som har vunnit. Vill Sverige protestera får de väl leta upp nån med en annan regelbok. Men den här matchen vinner Ungern. Punkt.

Arrogans. Vi har sett det förut, och kommer att möta det igen. Politiker som bestämmer sig för något och sedan dödar all konstruktiv diskussion med sin härskarteknik. ”Jag vet bäst och även om jag inte gör det så kommer jag aldrig att nedlåta mig till fair play om jag riskerar att förlora. Och skulle jag ändå förlora ändrar jag reglerna i efterhand”. Arrogans. Det provocerar mig till vansinne och gör mig rasande. Tack och lov att skolvärlden är så full av kompetenta människor som inte bara ger svar på tal, utan startar twitterkampanjer och nätverk och grupper. Det må blåsa kyligt just nu, men det kommer en vår. En skolvår!

One thought on “Liten tweet välter ofta….

Kommentera

