Det är du!

Idag har jag ägnat hela dagen åt att läsa dokument och dokumentation. Sexton grundskolors resultat och kommentarer på resultaten, d vs sammanställningar av skriftliga omdömen, betygsstatistik, resultat på Nationella prov, kvalitetsrapporter, bakgrundsbeskrivningar, analyser  och åtgärdsplaner. Det blev väldigt många dokument. Väldigt många siffror, ännu fler ord och en massa statistik.

Jag har alltid trott att jag inte gillar sånt.

Men efter sju timmars konstant läsande, kommenterande och markerande i siffer- och textdokument slog det mig; det jag egentligen läser är ju ett stort antal människors obändiga och envisa och (nästan) aldrig sinande vilja att ge varenda unge i skolan de förutsättningar och möjligheter just hen behöver. Lärares tro på att de kan göra skillnad, att skolan är viktig och att kunskap är avgörande för ett gott liv. Skolledares tro på skolan, på medarbetarna, på samarbete, på att ständigt hitta nya lösningar och flexibla system. Inte för att följa lagen. Utan för att varenda elev har rätt till det!
I bakgrundsbeskrivningarna och analyserna ser jag kollegium som brottas med att utlysta tjänster förblir osökta och otillsatta, enskilda lärare som hanterar att det varje vecka kommer nya elever till klassen, fast väggarna bågnar och stolarna tagit slut. Skolsköterskor och kuratorer som stöttar, vägleder och lyssnar på vilsna unga, rektorer som prioriterar bort viktiga och nödvändiga saker för att ett elevärende är jätteviktigare.
I handlingsplanerna ser jag passionen. Och kompetensen. Och professionaliteten. För  passionen behövs när ramarna krymper. Kompetensen behövs när förutsättningarna är långt ifrån optimala. Och professionaliteten behövs när ingen kan göra jobbet ensam.

Jag älskar siffror, ord och statistik!
Och jag tror att min läsning, ur mitt perspektiv, och den formativa återkoppling jag kan ge varje skola, faktiskt kan bidra till att vi blir ännu lite bättre. Precis som läraren i klassrummet ger eleven feedback, stöttar och coachar till en insikt och förståelse för den egna lärprocessen och kunskapsprogressionen, kan min läsning och min återkoppling hjälpa till att rikta ljuset och fokus mot sånt som är fantastiskt bra, sånt som vi kan göra mer av och berätta om för andra, och sånt som behöver utvecklas. För elevernas skull.

Så du lärare, eller rektor, som allvarligt funderar över meningen med alla ”siffror” som ska lämnas till förvaltningen: det är inte siffror. Det är du!
Och jag är ödmjuk inför det förtroende du ger mig när jag får läsa dig.

Kommentera

