Tankar från en sjukhuskorridor

Idag har jag tankarna på lite annat håll än vanligt.

Jag tillbringar dagen på Astrid Lindgrens sjukhus, på barnkirurgen. (Ingen fara, det är en mig närstående tonåring som ska bli av med en stabiliserande skruv som suttit i höftbenet i drygt 5 år). Att jag är så avslappnad som mamma gör att jag kan vara mer mottaglig för intryck runt omkring mig. Och att jag är så avslappnad beror ju naturligtvis också på de intryck omgivningen gör.

Jag är så djupt, djupt imponerad av den tydlighet, kompetens och professionalitet som människorna här uttycker i sitt yrkesutövande!
På bara tre timmar har jag sett vårdbiträden, sjuksköterskor och läkare i olika kategorier, både runt mitt eget barn och mig och runt andra barn och föräldrar. De är ett under av pedagogik! Ett par exempel; biträdet A ska sätta en nål (inför sövningen) i handen på en flicka i åttaårsåldern. Flickan är rädd och mammas närvaro räcker inte. (Mamma är nog också lite orolig). A tar, lugnt och med ett leende i rösten, fram en plastad bild med ett myller av figurer. Hon beordrar vänligt flickan att hålla den framför sig (så att hon inte ser nålen) och leta reda på en speciell figur som ska finnas där i myllret. Hon skojar och pratar och flickan fångas så småningom av uppdraget, och vips är nålen på plats. När narkosläkaren B kommer in tar hon av sig sin huvudbonad (för att inte se ut som en utomjording?!) och får en snabb rapport från A som berättar att flickan nog är lite busig som försökte tjuvkika bakom bilden vid nålsticket. B hakar genast på och berättar att busiga tjejer brukar vara extra duktiga på att hålla ordning på några speciella slangar inne i operationsrummet, och att operationssköterskan C, som också är med under operationen, nog kommer att behöva hjälp med just det, för han är lite vimsig av sig. Och så troppar hela sällskapet av mot operation med en nyfiken, trygg och nästan förväntansfull liten tjej i centrum.  Jag är helt övertygad om att C spelar sin roll som vimsig operationssköterska med bravur där inne i operationsrummet!

Hur mycket pedagogik läser man i vårdutbildningarna? Jag har ingen aning, men det lär ju knappast vara mer än vad lärare läser. Och ändå tänker jag, medan jag sitter i väntrummet, fullständigt lugn och trygg medan de skär i min son därinne, att skolan har en hel del att lära av vården.
Om man beskriver det så här:
Uppdraget är tydligt definierat, rollerna är klara och här dansas en komplicerad dans i många turer.  Varje individ personalen möter har alldeles egna behov och förutsättningar, och i varje moment finns tydliga checklistor som hjälper alla inblandade att stämma av läget. Uppföljning och avstämning, både med barnet (på barnets nivå) och med föräldrarna, är självklar, enkel och rak, och dokumentationen är av nödvändighet tydlig.
Visst hade det kunnat vara skolan jag beskrev?! Det finns så många likheter, och naturligtvis ännu fler skillnader, men med mitt utifrånperspektiv tänker jag att nyckeln till att så många vittnar om barnsjukvårdens kvalitéer är lagarbetet! Här är det ingen som jobbar ensam -det är helt enkelt inte möjligt. Uppdraget är så komplext att många människor med olika roller måste vara inblandade. Och även om jag fattar att det förstås finns hierarkier och inte helt friktionsfria kommunikationer också inom vården så tänker jag ändå att det där lagarbetet…. det kan nog skolan lära sig något av!

 

 

One thought on “Tankar från en sjukhuskorridor

  1. Vad lustigt, precis samma pratade F och jag om i somras när vi var på SÖS. Bland annat blev vi också lite avundsjuka på överlämningarna mellan skiften. Läkare, sjuksköterskor och undersköterskor fick genomgångar av de som gick av sina skift om vad som hänt. Tänk om vi fick den tiden med våra chefer varje vecka. Visst är sjukvårdspersonalen också frusterade över all dokumentation som även för dem ökat, men precis som du säger lagarbetet… Det tålamodet och omhändertagandet var värt så mycket för oroliga föräldrar. Kanske ska huvudmannaskapet för skolan inte ligga hos kommun eller stat utan hos landstinget.

Kommentera

