Jag behövs överallt…

Slölyssnade på radion igår medan jag skrotade omkring här hemma. Minns inte vilket program det var eller vilka som medverkade, men någon citerade en legendarisk dirigent som på frågan från en taxichaufför ”-maestro, vart vill ni att jag ska köra er?” svarade ”-Kör mig vartsomhelst, jag behövs överallt”.

Det kan ju låta aningen (eller väldigt) popöst och självförhärligande, men jag har gått och funderat på den där strofen och för mig betyder den något helt annat. För nog är det så; var och en av oss behövs faktiskt överallt. Kanske lite mer på vissa ställen och lite mindre på andra. Men vi behövs! Jag behövs i min familj, det är någon sorts grundläggande byggnadskonstruktion av kärleken och livet. Men jag behövs på andra ställen också. Jobbet, åtminstone ibland. Föreningen, också ibland. Kambodja. Där behövdes jag i stunden och där skulle jag antagligen behövas igen. Bland mina vänner. Inte varje dag men nog finns det dagar när jag verkligen behövts som vän.

Och det handlar ju egentligen inte om just mig, om att jag skulle vara en så fantastiskt person att andra inte klarar sig utan mig. För det gör dom, det är också en av de där fascinerande grundkonstruktionerna av livet. Men den jag är och det jag kan kan ju faktiskt bidra till att göra tillvaron bättre, gladare, roligare, enklare, mer utmanande, aningen mer överkomlig för andra människor. Och det gäller inte bara mig, det gäller alla! Det fina i sammanhanget är ju dessutom att behovet av att vara behövd är lika grundläggande som behovet av vatten. Att vara älskad är ju att vara behövd!

Om man skulle tänka lite som maestro dirigenten lite oftare, ”ta mig dit är jag behövs”, så skulle kanske en del val i livet bli aningen enklare. Eller om man helt enkelt ställde sig frågan i varje sammanhang man befinner sig; ”på vilket sätt behövs jag här?”.

Inatt drömde jag intensivt. Det var nog den där strofen som satte fart på drömmandet, och när jag vaknade insåg jag att drömmen placerat mig på en plats och i en funktion där jag, med mina styrkor och kunskaper, behövdes just nu. Om det var en sanndröm får väl framtiden utvisa, men i den mån jag kan ska jag ta mig dit där jag behövs!

 

Kommentera

