Ett litet tack till min hjärna

Vi har väl alla de där dagarna.
När man allra helst stannar kvar i sängen och drar täcket över huvudet. När man funderar på om det verkligen finns ett enda argument (förutom plikten, och oj vad den sitter djupt) för att gå till jobbet. Och när man funderar på om man gör ens en lite gnutta nytta. När man känner sig gnällig, sur, trött och osocial. När man tvivlar på hela den identitet som jobbet ger. När man sitter mol tyst vid frukostbordet för att man inte känner att man har nåt enda vettigt att säga till nån.
Och så tvingar man sig iväg till jobbet eftersom det sitter en Luther på ena axeln och blänger ilsket när man prövar argumenten för att stanna hemma: har jag inte liiite ont i halsen/kanske är nåt av barnen sjukt/det är ingen som skulle märka om jag inte dök upp/jag behöver faktiskt  jobba hemma med det där skrivandet några timmar/ytterdörren har nog gått i baklås, jag kommer inte ut/bilen vägrar nog starta/det är nog två mil lång kö på motorvägen så det är ingen idé att jag ens försöker åka…
Och så kommer man till jobbet med axlarna spända upp till öronen och så tvingar man sig att ta tag i de där arbetsuppgifterna, eller så rusar man iväg till ett möte som man inte alls förberett som man borde.

Och så möter man en annan människa på det där mötet, och så börjar man prata och tänka tillsammans, och så får man en idé, och så märker man att det känns lite mindre grått runtomkring, och axlarna sjunker lite, och så skriver man några rader och inser att man är nåt riktigt bra på spåret, och så har man plötsligt kompletteringsplanerat hela veckan i huvudet och fyllt den med spännande meningsfulla aktiviteter där man verkligen känner att man gör nytta.

Tack hjärnan, för att du är en sån fantastisk liten klump! För att du förmår hitta ”reboot-knappen” när den som bäst behövs, för att du sätter fart på synapserna i rätt riktning och för att du fyller min kropp med diverse nyttiga ämnen när jag ser en annan människa i ögonen och samtalar med henne.

Kommentera

